Lokal förankring viktig när Ted valde bolag: ”Personlig kontakt är A och O för mig”

Mycket kan hända på ett bygge och vill man sova gott gäller det att känna tryggheten i en riktigt bra försäkring och rådgivning. Ted Holmgren är helkund hos LF Göinge-Kristianstad och ligger inte sömnlös.

Ted tillsammans med våra medarbetare Fanny och Cecilia utanför vårt kontor i Osby.
Foto: Sven Persson/swelo.se

De flesta här känner till honom, mannen som byggt och byggt om delar av Osby. Ted Holmgren är född och uppvuxen här, och här startade han upp sitt familjeföretag TH Bygg Osby AB för 15 år sedan.

– Jag fick mitt yrkesbevis i handen 1992, mitt i värsta lågkonjunkturen sedan kriget, och den varade i tio år. Det var många som fick sluta innan karriären ens hade börjat, det fanns inga jobb att få. Själv jobbade jag i Tyskland, när muren föll var det mycket som skulle byggas på den gamla östsidan, sedan i Danmark.

Att vi är i en ny lågkonjunktur igen är inget han känner av. Tvärtom: företaget har fullt upp. De skulle kunna expandera, men Ted är tveksam.

– Det blir en annan typ av företag då. Nu har vi sex anställda som alla trivs ihop. Och jag vill gärna ha tid att spika själv, vara ute i verksamheten.

Alla affärer samlade hos LF Göinge-Kristianstad

Han har alla sina affärer i LF Göinge-Kristianstad, både bolagets och sina privata. Och det finns anledningar till det.

– Det är den lokala förankringen jag gillar, här finns ett faktiskt kontor nära och en personlig kontakt. Jag lyfter bara luren och får svar på mina frågor direkt!

Mycket kan hända på ett bygge, att ha rätt försäkring är viktigt. Det kan handla om olyckor, stöld eller skador.

– Jag har fått anledning att testa vår försäkring i praktiken, tyvärr. En storm slet av hela taket på ett av våra byggen och vattnet forsade in i huset. Jag fick hjälp hela vägen, de visade verkligen att de var rätt försäkringsbolag.

Totalt sett har han två fastighetsbolag med nio lägenheter och fem bilar försäkrade hos LF Göinge-Kristianstad, men även sommarstugan, en lägenhet och en villa privat. Och så lägger han sitt privata sparande i händer han litar på här också. En helhetslösning han känner sig trygg med.

– Ja, jag hoppas och tror att jag är någon sorts guldkund, säger han och skrattar.

Att vara helkund ger bra villkor

Cecilia Möllborn arbetar som företagsrådgivare på bankens Osbykontor som funnits i cirka ett år.

– Folk känner till oss och vi känner våra kunder och deras behov väl, säger hon. Det är vår styrka: att vi finns på plats, och kan ge service vad gäller både bank och försäkringar.

– Man kan säga att vi är ett team kring våra kunder och utgår från kundens behov och bygger lösningar kring det. Att vara helkund hos oss ger bra villkor, säger Cecilia.