Hantverkaren Mattias: 25 pågående skadeärenden blev 110!

Idag, för ett år sedan, drabbades Gävle och delar av Gästrikland av kraftiga skyfall och översvämningar. Sedan dess har vi på Länsförsäkringar Gävleborg åtgärdat omkring 800 källare som varit vattenskadade. Den största utmaningen har varit brist på hantverkare och olika typer av verktyg och material.

Foto Gefle Dagblad

- Ett tag hade vi exempelvis 110 pågående skadeärenden, det är enormt mycket för vår organisation. Normalt sett brukar vi ha 20-25 pågående ärenden. Den enorma mängden skador skapade problem. De tekniker som vi brukar anlita för att göra fuktkontroller hann inte med, och avfuktare gick det inte att få tag på, säger Mattias Mattsson, en de hantverkare som arbetar med att fixa de skador som uppstod i och omkring Hofors.

Förra årets skyfall var en extrem händelse. Under ett dygn fick länet ta emot 162 millimeter regn, en mängd som bara har överträffats fem gånger sedan SMHI inledde sina mätningar på 1800-talet.

Efter skyfallet fick vi in omkring 2 350 skadeanmälningar. Drygt 1 500 av dem handlar om skador på bostäder och fastigheter. De kommuner i länet, som sett till skadeanmälningar, drabbades hårdast var Gävle (85%), Sandviken (13%) och Hofors (2%).

- Vi har nu åtgärdat majoriteten av de ärenden som vi fick in efter skyfallen, men inte alla. Vi fortsätter därför att arbeta med oförminskad kraft tills dessa också är färdiga, säger Marcus Lundgren, försäkringschef vid Länsförsäkringar Gävleborg.

- När det gäller de återstående ärendena så har vi kommit en bra bit på vägen. I de allra flesta är så det bara återställandet av ytskikt på väggar och golv som återstår, säger Marcus Lundgren.

Den största utmaningen under arbetets gång har varit brist på hantverkare, olika typer av verktyg samt material.

Växlat upp bemanning

Extremt väder och inte minst skyfall blir allt vanligare.

- Vi kommer aldrig att kunna vara helt förberedda på händelser av den här omfattningen, samtidigt har vi lärt oss mycket under det här året. Vi vet också att vi, med hjälp av såväl kunder som hantverkare, kan hantera den här typen av händelser på ett bra sätt om det skulle inträffa igen, säger Marcus Lundgren.

Efter skyfallen skapades, internt inom Länsförsäkringar, en organisation som kunde ta hand om alla skador. 

- I ett första steg såg vi bland annat till att varje drabbad kund, så fort som möjligt, fick kontakt med en personlig handläggare, säger Marcus Lundgren.

Skadeförebyggande arbete viktigt

En viktig lärdom som arbetet gett är att vi behöver att fortsätta arbeta skadeförebyggande. I det här fallet innebär det till exempel att identifiera olika typer av brister eller möjliga orsaker till skador som finns i samhället i stort och/eller hos enskilda fastighetsägare.

I juni i år presenterade Länsstyrelsen Gävleborg en utredning om skyfallen. Den visar att Gävleborgs län, utöver den ekonomiska skadan, har klarat sig förhållandevis bra efter skyfallen. Inga personer omkom.

Skyfallet_2021_Mattias_555x300.jpg
Foto Britt Mattsson

Tre frågor till en hantverkare

Möt Mattias Mattsson, en av de hantverkare som arbetar med fixa de källare som blev översvämmade efter förra årets skyfall.

Mattias, berätta vad du arbetar med?
- Jag är arbetsledare på BS Entreprenad AB – ett Hoforsbaserat företag som erbjuder tjänster inom byggnads, fastighetsunderhåll samt anläggning och skötsel av grönytor. Mina arbetsuppgifter består framförallt av att arbetsleda olika typer försäkringsskador. I det ingår till exempel att besikta skador, fördela ut uppdrag till mina kollegor, sammanställa färdiga skadearbeten samt att fördela kostnaderna mellan försäkringsbolag och kund. Jag tycker att mitt arbete är jättekul. Det känns bra att få hjälpa människor som till exempel drabbats av översvämning eller något liknande.

Hur har det senaste året varit?
- Det har varit galet, helt galet. Tro det eller ej, men jag förstod ganska så tidigt att förra årets skyfall skulle skapa stora problem – jag var nämligen med och arbetade med de skador som uppstod i samband med skyfallet 2003. Länsförsäkringar Gävleborg ringde upp mig och frågade om jag kunde tänka mig att besiktiga en del av skador som de hade fått in, och naturligtvis tackade jag ja. Här i Hofors var det tyvärr många som var drabbade. De flesta av dem bodde längs med ån som heter Hoån. Jag såg även till att skapa fyra olika arbetslag. Det var dessa arbetslag som sedan fick ta sig an de olika ärendena. I dagsläget har vi ett 30-tal ärenden från skyfallet som vi inte riktigt är färdiga med. Merparten av dessa handlar om att återställa ytskikt. Under den här perioden har vi arbetat väldigt hårt, så det ska bli skönt att ta lite extra semester när vi är färdiga.

Vad har varit den största utmaningen?
- Det är den stora mängden skador. Ett tag hade vi exempelvis 110 pågående skadeärenden, det är enormt mycket för vår organisation. Normalt sett brukar vi ha 20-25 pågående ärenden. Den enorma mängden skador skapade problem. De tekniker som vi brukar anlita för att göra fuktkontroller hann inte med, och avfuktare gick det inte att få tag på. De var slut. Det här gjorde att det ibland var svårt att få arbetet att flyta på som jag ville. Det är lätt hänt att arbetet drar ut på tiden.

80 års arbete på ett år

Den 18 augusti 2021 drabbades Gävleborgs län av kraftiga skyfall och översvämningar. Efter skyfallet fick vi in omkring 2 350 skadeanmälningar. Drygt 1 500 av dem handlar om skador på bostäder och fastigheter. De kommuner i länet, som sett till skadeanmälningar, drabbades hårdast var Gävle (85%), Sandviken (13%) och Hofors (2%).

Idag, ett år senare, har Länsförsäkringar åtgärdat omkring 800 källare som varit vattenskadade. Det motsvarar upp emot 80 års arbete – ett vanligt år brukar Länsförsäkringar Gävleborg ha sex till tio liknande ärenden.

Läs mer

Se alla nyheter