Nu ska niondeklassare få större möjlighet att påverka sina betyg
Nära en tredjedel av Gävleborgs unga lämnar årskurs nio utan fullständiga betyg. Det är ökning med 5 procent jämfört med 2011. - Det här är just nu en av våra allra största samhällsutmaningar, säger Ann-Sofie Wesslén-Weiler, hållbarhetsansvarig vid Länsförsäkringar Gävleborg.
- Det vi ser är att låga eller ofullständiga betyg från årskurs nio kan föra med sig olika typer av problem, säger Ann-Sofie. Bland annat ökar det risken för framtida psykosociala problem som självmordsbeteende, kriminalitet och missbruk. Allvarlig kriminalitet i ung vuxen ålder är också vanligare bland dem med låga betyg än bland dem med medelhöga eller höga betyg.
Sandviken är en av de kommuner i vårt län som har låga skolresultat, låg känsla av tillhörighet och framtidstro. För att åstadkomma förändring har kommunfullmäktige i Sandviken därför beslutat att testa en vetenskapligt framtagen samverkansmodell som heter Communities that Care (CTC).
Ett uppstartsmöte för det kommande arbetet hölls torsdagen den 8 september. På plats var många olika aktörer, däribland kommunala verksamheter så som skola och fritidsgård, bostadsbolag, föreningsliv, näringsliv, civilsamhälle, polis, räddningstjänst med flera.
- För oss är det självklart, och viktigt att vara här idag. Vi kan på olika sätt bidra till insatser som gör skillnad för till exempel unga som lämnar årskurs nio utan fullständiga betyg, säger Ann Sofie.
Utvecklingsledare har rekryterats
Den nya CTC-modellen – som Sandvikens kommun köpt från Malmö Stad – kommer att användas inom ramen för projektet som kallas SPIRA.
Tre lokala utvecklingsledare har rekryterats. Dessa kommer att leda, driva och samordna varsitt områdesteam.
Till en början kommer det bli viktigt att förstå de olika risk- och skyddsfaktorer* som finns i respektive område. Detta görs bland annat genom en enkät som alla barn och unga från årskurs sex i grundskolan till och med årskurs två på gymnasiet får besvara. Med hjälp av svaren från enkäten, och den nya kunskap som dessa ger, kommer att göra det lättare att välja ut insatser som svarar upp mot de olika utmaningar som finns i Sandvikens kommun.
Målet med SPIRA är att skapa goda uppväxtvillkor för barn och unga i Sandviken – i detta ingår även att förhindra utanförskap, bristande skolresultat, våld, alkohol och drogmissbruk.
*Risk- och skyddsfaktorer är omständigheter som ökar sannolikheten för att barn och unga ska utveckla problem. Genom att identifiera och förstärka skyddsfaktorerna och minimera riskfaktorerna kan barn och unga ges möjlighet att utvecklas till välfungerande personer.
Tillhörighet är nyckeln till framgång
Känslan av tillhörighet. Det är något som SPIRA kommer att arbeta hårt med, men vad innebär det egentligen? Att känna tillhörighet är viktigt för barn och unga. Det kan vara tillhörighet till familjen, vänner eller föreningar av olika slag. Att tillhöra något ger barn och unga en känsla av trygghet och hjälper dem att hitta en identitet – är de exempelvis aktiva i en fotbollsförening är fotbollen en del av deras intresse och identitet. Det finns tre faktorer som är viktiga för att kunna skapa känslan av tillhörighet. Barn och unga behöver få tillfälle att delta i ett meningsfullt sammanhang, låt säga en fotbollsförening. De behöver även få möjligheten att stärka förmågor som behövs för att kunna lyckas. Sist men inte minst så behöver de få bekräftelse och uppskattning när de gör något bra. Barn och unga som känner tillhörighet har till exempel större benägenhet att efterleva de normer och värderingar som finns omkring dem.
-
Ann-Sofie Wesslén-Weiler
HållbarhetsansvarigTelefonE-postTelefon
026-14 75 32
Vi engagerar oss i hela Gävleborg
Vad gör vi för Hudiksvall? För Ovanåker? För Sandviken? Vi vill ge barn och ungdomar i Gävleborgs län en bra grund att stå på. Därför prioriterar vi förebyggande insatser i vårt läns alla kommuner. Mer om detta, och mycket annat, kan du läsa om här: