Vi genomför kundundersökningar, men bedrägerier förekommer – var uppmärksam
Vi kontaktar regelbundet våra kunder, och därför är det inte konstigt att få mejl eller sms från oss. Men bedrägerier via mejl, telefon eller brev har blivit allt vanligare och därför är det alltid viktigt att vara vaksam när du får något från en okänd adress.
Var uppmärksam på bedrägerier
Tyvärr har det blivit allt vanligare med bedrägerier i form av nätfiske. Nätfiske är när en bedragare försöker lura av dig känsliga uppgifter med hjälp av meddelanden med en falsk avsändare. Avsändaren kan se ut att vara ett företag där du är kund, eller ett företag som du litar på – till exempel Länsförsäkringar – men är i själva verket en bedragare.
Var därför alltid uppmärksam när du får mejl från en okänd mejladress – även om avsändaren verkar vara en person eller företag som du litar på. Detsamma gäller telefonnummer och postadresser.
Tips på hur du kan känna igen ett bluffmejl eller meddelande:
- De ställer ofta krav på att lämna ut känslig information, och hävdar ofta att det är brådskande.
- Om ett mejl innehåller en länk: Håll pilen över länken (på desktop) för att se var den faktiskt leder. Om sidan verkar misstänkt – klicka inte på länken.
- Seriösa företag kräver aldrig ut känslig information via mejl eller sms – om du får ett meddelande som verkar vara från ett företag du litar på och som kräver just detta, är det antagligen ett bluffmejl.
Du kan också alltid höra av dig till oss på Länsförsäkringar Stockholm för att kontrollera om ett mejl eller meddelande verkligen kommer från oss.
Läs mer om hur du kan skydda dig på internet: Säkerhet på internet
Tänk på att:
- Aldrig lämna ut personlig information som personnummer, kortnummer, pinkoder och lösenord.
- Aldrig ladda ner bifogade filer i ett mejl från en okänd avsändare.
- Aldrig låta någon från en ”support” som ringer upp dig, guida dig till att installera eller ändra filer på din dator.