Av: Marie Eriksson

Dalarnas Försäkringsbolags Bokslutskommuniké avseende 2022

Under det för många oerhört tuffa året 2022, med krig i Europa och stigande kostnader, har Dalarnas Försäkringsbolag visat att vi står stadigt även i turbulenta tider.

- Vårt bolag har en både marknadsmässig och finansiell stabilitet som ger oss goda förutsättningar att klara perioder av sämre ekonomi, säger vd Anders Grånäs och fortsätter:

- På försäkringssidan står vi fortsatt starka. Att vara försäkrad om något oväntat händer verkar vara en prioriterad fråga hos dalfolket, även i ekonomiskt sämre tider. Vi ser också i våra mätningar att när en skada sker, anser kunderna att vi finns där för dem och lotsar dem genom situationen på ett bra sätt.

Bankverksamheten växer

Allt fler företagskunder inom sakförsäkring vill nu bli kunder på banksidan, i och med att erbjudandet breddats. Även bland privatpersoner har bankverksamheten växt i år, om än inte lika mycket som det oerhört starka året 2021, det landade i en tillväxt på tre procent. På fastighetsmarknaden märks en försiktighet av, vilket leder till färre bolåneaffärer. Även börsens utveckling har påverkat tillväxten.

- En höjdpunkt under 2022 var när vi i höstas delade ut den största återbäringen någonsin till våra försäkringskunder, som också är våra ägare, säger Maria Freiholtz, Chef Ekonomi & Affärsstöd. Det blev totalt 350 miljoner kronor som gick tillbaka till kunderna, tack vare att dalfolket är bra på att ta hand om både sig själva och sina saker.

Detta år görs dock för ovanlighets skull ingen avsättning till återbäring, då en hel del större skador belastat resultatet.

- Totalt gör bolaget ett svagare resultat än prognosen inför året, säger Maria Freiholtz. Förutom nämnda skador, så har vår kapitalförvaltning trots lågt risktagande påverkats av den oroliga finansmarknaden. Inflödet av nya kunder och kostnadsnivåerna har dock landat helt enligt plan. Vill nämna att vår ägarmodell innebär att vi inte strävar efter att vinstmaximera, utan vi söker en balans över tid mellan intäkter och kostnader.

All anledning att förebygga

Till antalet var skadorna färre än året innan, men flera av de större företagskunderna har drabbats av större bränder. Oerhört tuffa situationer för dem som drabbas, och stora kostnader för bland annat återuppbyggnad.

- Att bidra till ett mer hållbart län är något vi viktar högt, den största skillnaden gör vi fortsatt i vår kärnverksamhet – försäkringar och banktjänster för ett tryggare dalfolk – men också de stora investeringar vi gör varje år i att förebygga skador. Vi vet att varje skada som sker belastar miljön, kostar pengar och kan vara oerhört besvärlig för den drabbade, berättar Maria Freiholtz och fortsätter:

- Vi satsar nu på att bredda våra insatser ytterligare. Några exempel är de matkassar vi delade ut till behövande i länet strax innan jul i ett samarbete med Röda Korset, Svenska Kyrkan och lokala ICA-handlare – ett initiativ som återkommer i år igen, nu närmast inför påsken.

Breddat engagemang i samhället

Ett pris kallat Trygghetspriset, för att uppmärksamma ideella insatser, instiftades också. Stödet till unga domare fortsätter, likaså det breda stödet till flera hundra ideella föreningar sedan många år. Ytterligare en satsning är projektet ”Städa Dalarna”, ett lokalt miljösamarbete mellan Dalarnas Försäkringsbolag och Städa Sverige som går ut på att uppmuntra föreningar med barn- och ungdomsverksamhet att plocka skräp och samtidigt tjäna en slant till lagkassan.

- Nu ser vi över vilka andra områden det finns stora behov inom, där det är relevant för oss på Dalarnas att bidra, säger Maria Freiholtz.
Anders Grånäs ger en stor eloge till bolagets alla medarbetare:

- De har gjort ett fantastiskt jobb under 2022. Nöjdheten bland våra kunder fortsätter att vara oerhört stark. Undersökningar visar att våra medarbetare upplevs kompetenta och ger ett mycket gott bemötande. En av våra skadereglerare har till och med fått utmärkelsen Sveriges mest engagerade kundtjänstmedarbetare. Det är något att vara stolt över – i synnerhet som vi vet att hon är långt ifrån ensam om det på Dalarnas.

Med sikte på framtiden

Under året har hela bolaget varit engagerade i ett långsiktigt strategiarbete med syfte att fortsätta vara relevanta för dalfolket under många år framöver.

- 2023 kommer vi bland annat att jobba med förbättringar i våra kundstödsystem, ytterligare vässa våra kundmöten, öka möjligheterna att komma ut och träffa dalfolket där de finns, allt i syfte att utvecklas i takt med tiden. När vi blickar utåt i världen hoppas jag också på att kriget i Ukraina tar slut och att den ekonomiska krisen avtar, avslutar Anders Grånäs.

Medarbetarna är vår styrka (fjolårets siffror inom parentes)

  • Koncernens resultat före skatt uppgick till 120 (954) Mkr.
  • Eget kapital ökade under året med 177 Mkr till 6 686 Mkr.
  • Lämnade rabatter uppgår till 119 (297) Mkr.
  • Finansrörelsens resultat uppgick till 104 (1 028) Mkr.


Visste du att Dalarnas under året...
…stöttat länets ideella föreningar med totalt 5 mkr (totalt 208 idrotts- och kulturföreningar i länet, primärt inom breddverksamhet).
…delat ut 8 183 reflexvästar till länets förskolor.
…hållit informationsträffar för totalt 400 personer om solenergi.
…tagit emot 103 350 samtal om försäkringsfrågor till kundcentret i Borlänge.
…tagit emot 539 000 samtal till vår gruppgemensamma Telefonbank i Borlänge, som servar Länsförsäkringar i hela landet.
…tagit emot 1 455 nya kunder till vår bank.

För ytterligare information kontakta gärna:

Kommunikationschef

Marie Eriksson, Dalarnas Försäkringsbolag
marie.eriksson@dalarnas.se, 070-643 30 23

Ekonomichef

Maria Freiholtz, Dalarnas Försäkringsbolag
maria.freiholtz@dalarnas.se, 070-577 30 41

Se alla nyheter