ID-kontroll när du hämtar Mobilt BankID
Bedrägerier blir tyvärr allt vanligare och vi jobbar aktivt med att skydda dina pengar och minska risken för att du ska bli utsatt. Därför måste du numera bekräfta din identitet genom att skanna ditt pass eller nationella ID-kort i BankID-appen när du beställer ett nytt Mobilt BankID.
Denna nya ID-kontroll är en ytterligare säkerhetsåtgärd för att skydda dig som kund mot bedrägerier och ID-kapning. Det krävs alltså ett pass eller nationellt ID-kort för att bekräfta din identitet när du hämtar ett Mobilt BankID. Har du inget pass eller nationellt ID-kort? Här kan du ansöka hos Polisen.
Om du behöver ett Mobilt BankID och fortfarande saknar ett pass eller nationellt ID-kort kan du besöka ditt lokala bankkontor så hjälper de dig. På kontoret kan du identifiera dig med till exempel ett körkort eller Skatteverkets ID-kort. Men om du själv vill hämta ett Mobilt BankID krävs att du har ett pass eller nationellt ID-kort.
Instruktionsfilm: ID-kontroll – så fungerar det
Lär dig känna igen ett bedrägeriförsök. Här får du de bästa tipsen för att skydda dig.