Så mycket spenderar vi på julklappar till barnen i år
Svenska hushåll väntas lägga i genomsnitt 2 667 kronor på julklappar per barn i år. Det visar en undersökning som Länsförsäkringar genomfört. I undersökningen framgår också att vi antas lägga 3 694 kronor på semesterresor och andra aktiviteter per barn under julledigheten. -Utgifterna för barnens julklappar är stora och ökar betydligt ju fler barn familjen har. Kostnaderna riskerar att gräva stora hål i många familjers redan ansträngda hushållskassa, som kan leda till ökad stress, säger Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar. Se resultat från undersökningen i bifogat underlag.
Resultaten från Länsförsäkringars undersökning, genomförd av Kantar Sifo, visar att svenskar väntas lägga närmare 6 400 kronor per barn på julklappar samt andra aktiviteter under julen.
Samtidigt skiljer sig beloppen betydligt beroende på inkomst och familjesituation. Barn till höginkomsttagare får nästan dubbelt så mycket julklappar jämfört med barn till låginkomsttagare. Dessutom får barn till sammanboende par julklappar för mer pengar jämfört med barn till ensamstående föräldrar.
-Planera julen och prata igenom situationen med nära och kära samt barnen, så att man tyglar förväntningarna och lägger julklappsinköpen på rimliga nivåer. Annars riskerar man att åka på en ekonomisk baksmälla i januari. Julen bör helst inte addera till extra oro och stress, säger Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar.
-Det är bra att komma ihåg att det inte är högen av julklappar eller prislappen som är det viktigaste, utan tanken och omtanken bakom den. Det handlar om att visa kärlek och uppskattning för barnen, oavsett ekonomisk situation. Att prata med barnen om den ekonomiska situationen och att förklara att det inte finns möjligheter att köpa dyra julklappar kan vara en viktig och ärlig konversation att ha, säger Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar.
Resultat från undersökningen
Julklappar till barnen
- Svenska hushåll väntas lägga i genomsnitt 2 667 kr per barn på julklappar
- Andelen som lägger mindre än 1 000 kr per barn på julklappar uppgår till 15 procent.
- Andelen som lägger mer än 4 000 kr per barn på julklappar uppgår till 22 procent.
- Hushåll med inkomst under 35 000 kronor väntas lägga 1 834 kr per barn, medan hushåll med inkomst över 84 000 kr väntas lägga 3 228 kr per barn på julklappar.
- Barn till ensamstående föräldrar väntas få julklappar för i genomsnitt 2 399 kronor medan barn till sammanboende föräldrar får julklappar för 2 739 kronor.
Semesterresor och andra aktiviteter till barnen under julen
- Svenskar väntas lägga i genomsnitt 3 694 kr på semesterresor och andra aktiviteter per barn under julen i år.
- Andelen som lägger mindre än 1 000 kr uppgår till 51 procent.
- Andelen som lägger mer än 10 000 kr uppgår till 4 procent.
- Hushåll med inkomst under 35 000 kronor väntas lägga 1 515 kr per barn, medan hushåll med inkomst över 84 000 kr väntas lägga 5 515 kr per barn.
- Ensamstående (2 120 kr) väntas bara lägga hälften så mycket på semesterresor och andra aktiviteter till barnen under julen, jämfört med sammanboende par (4 020 kr).
Råd för en lyckad jul i ett kärvt ekonomiskt läge
- Använd inte kreditkortet i för stor utsträckning: Det kan få konsekvenser på både kort och lång sikt.
- Andrahandsgåvor: Utforska second hand-butiker för att hitta unika och prisvärda presenter.
- Upplevelser: Ge bort en upplevelse som att gå på bio eller ett besök på ett lekland. Detta kan vara mer ekonomiskt än att köpa fysiska presenter.
- Böcker: Böcker är ofta prisvärda och kan ge barnen mycket glädje och kunskap.
- Pyssel- eller konstmaterial: Ge barnen material för att utveckla sina kreativa talanger, som målarfärger, lera eller ritblock.
- Kläder och accessoarer: Köp kläder eller accessoarer som barnet behöver, men försök att hålla dig inom en rimlig budget.
- Utbildningsleksaker: Leksaker som främjar inlärning och utveckling kan vara en bra investering.
Om undersökningen
- Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo på uppdrag av Länsförsäkringar den 22–30 november 2023.
- Undersökningen genomfördes online via Kantar Medias Sifopanel.
- 1002 individer från 18 år och uppåt, med ett eller flera barn, har svarat på frågorna.
- Sifopanelen består av slumpmässigt rekryterade individer från ett riksrepresentativt urval avseende kön, ålder och region, det finns ingen möjlighet att själv gå med i Sifopanelen. De som deltagit i undersökningen har blivit slumpmässigt utvalda.
För ytterligare information kontakta:
Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar. Tel. 073 – 968 30 44 Stefan.Westerberg@lansforsakringar.se
Länsförsäkringars pressjour, telefon 08 – 588 418 50, press@lansforsakringar.se
Länk till Länsförsäkringars pressrum: https://www.lansforsakringar.se/privat/om-oss/press-media/