Länsförsäkringar Bank och Länsförsäkringar Hypotek har fått reprimand av IMY i ärende från 2021
I juni 2021 anmälde Länsförsäkringar sig själv till Integritetsskyddsmyndigheten, IMY, med anledning av att eventuellt ha brutit mot dataskyddsförordningen. Ett flertal bolag, däribland Länsförsäkringar Bank och Länsförsäkringar Hypotek, har idag fått en reprimand av IMY med anledning av att det som skett ansetts som en mindre överträdelse.
Som Länsförsäkringar tidigare meddelat i ett pressmeddelande den 9 juni 2021 har bland andra Länsförsäkringar Bank och Länsförsäkringar Hypotek haft ett ärende hos IMY om en personuppgiftsincident som inträffade samma år. Detta efter att ha haft en funktion, ”avancerad matchning”, påslagen på grund av ett handhavandefel. Funktionen stängdes av omedelbart när det upptäcktes.
”Vi såg givetvis allvarligt på händelsen redan 2021, och vi har sedan dess vidtagit åtgärder för att det inte ska kunna upprepas.”, säger Sven Eggefalk, vd i Länsförsäkringar Bank.
De bolag som fått en reprimand är följande:
Länsförsäkringar AB, Länsförsäkringar Bank AB (publ), Länsförsäkringar Hypotek AB (publ), Länsförsäkringar Fondliv Försäkrings AB (publ), Länsförsäkringar Gruppliv Försäkrings AB (publ) samt 23 fristående länsförsäkringsbolag.
Länk till pressmeddelande från 9 juni 2021
Länk till Länsförsäkringars pressrum
För ytterligare information kontakta:
Sven Eggefalk, vd Länsförsäkringar Bank AB, telefon 08–588 414 37, 070-240 47 04
Andreas Larsson, Investor Relations-ansvarig Länsförsäkringar Bank AB, telefon 010-4897029, 0720-843634
Presskontakt, telefon 08-588 418 50