Rekordår för Länsförsäkring Kronoberg

2024 markerar avslutningen på en extraordinär sexårig strategiperiod. Ett år då ett av de bästa resultaten i bolagets historia har levererats samtidigt som positionen som en kundorienterad och samhällsengagerad aktör har stärkts.

– Som vd är jag otroligt stolt över det arbete vi gemensamt har gjort. Det är inspirerande att få vara en del av en organisation med så stark kultur och drivkraft. Tillsammans har vi fortsatt att skapa trygghet och möjligheter för våra kunder kombinerat med hållbar och värdeskapande tillväxt, säger Beatrice Kämpe Nikolausson.

Under året har nya rekordnivåer i tillväxt uppnåtts. Försäkringsbeståndet har ökat inom samtliga rörelsegrenar och med sammantaget 8 700 försäkringar. Premieintäkten för egen räkning ökade med MSEK 43,1 till MSEK 707,3.  Affärsvolymen i banken växte med 10 procent motsvarande 1,3 MDR till totalt 14,3 MDR. Det totala förvaltade livkapitalet ökade med MDR 1,1 och uppgick vid årets slut till MDR 5,1. Kapitalförvaltningen gav en totalavkastning på 8,1 procent, motsvarande 309,3 miljoner kronor.

– Sammantaget blev resultatet MSEK 350, vilket innebär det tredje bästa i bolagets historia. Med ett starkt resultat i ryggen står vi väl rustade för framtiden och för att fortsatt utveckla och leverera på vårt kundlöfte att bidra till en enklare vardag och tryggare framtid för alla kronobergare, säger Beatrice.

Ytterligare ett rekord noterades i antalet nyöppnade kontor, där hela fyra nya kontor öppnades upp under 2024. Dels i form av nya fullservicekontor i Alvesta, Älmhult och Växjö och även med ett center för skadeförebyggande verksamhet. Andelen hållbarhetsinriktade erbjudanden har också vuxit. Ett nytt trygghetserbjudande har utvecklats och lanserats med smarta produkter som bidrar till ett tryggare hem. Bolaget har också etablerat skadedjurssanering i egen regi.

Länsförsäkring Kronoberg slog även sitt eget nationella rekord i kundnöjdhet. Dessutom kammade bolaget återigen hem utmärkelsen Sveriges bästa kundservice i Brilliant Awards inom kategorin Försäkring och för första gången även inom kategorin Bank.

– Att vi tog hem utmärkelsen för Sveriges bästa kundservice både inom bank och försäkring är ett fantastiskt kvitto på att vi lyckas möta våra kunders behov på ett bra sätt. Det sporrar att fortsätta utveckla oss för att vara både relevanta och uppskattade av våra kunder även i framtiden, säger Beatrice.

 

Se alla pressmeddelanden