Skadeanmälan

Gör din skadeanmälan

Fler sätt att anmäla skada

Anmäl skador i appen

Har du råkat ut för en olycka eller har något gått sönder? Anmäl det direkt i appen.

Ladda ner appen här:

Anmäl skada utomlands

Vid skada utomlands ska du kontakta vår samarbetspartner SOS International. De har flerspråkig personal som hjälper till vid denna typ av skador.

Ring: +46-8-670 4000

SOS International

Skadeanmälan via telefon och post

Det går självklart bra att anmäla din skada via telefon eller post om du hellre vill det.

Kontakta oss


När du har anmält en skada

Det här händer med din anmälan

När du har gjort en skadeanmälan gör vi allt vi kan för att lösa det så snart som möjligt. Generellt arbetar vi med anmälan i tre steg.

Komplettera din skadeanmälan

Har du missat några uppgifter i din redan inskickade anmälan? Då kan du enkelt uppdatera och komplettera din anmälan i efterhand.

Verkstäder och reparatörer

För att din skada ska bli åtgärdad så bra som möjligt samarbetar vi med olika företag som utför fackmannamässiga reparationer.

Om vi inte är överens

Om du är missnöjd med vårt beslut så är vi naturligtvis beredda att ompröva vårt beslut om det tillkommit nya omständigheter eller om vi missförstått varandra.


Vanliga frågor och svar

  • Försäkringar

    Om du behöver lämna in din bil på reparation kan du få ersättning för hyrbil om du har någon av våra tilläggsförsäkringar. Du har också rätt till ersättning om ett annat svenskt fordon är ansvarig för olyckan.

    Läs mer om hyrbil


    Hjälpte det här svaret dig? 112 av 197 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Om du fått en skada på ditt fordons glasruta ska du kontakta en glasmästare. För att underlätta skadehanteringen samarbetar vi med de flesta glasmästare i landet. Det innebär att du kan välja en glasmästare på din ort, som du kontaktar angående den skadade rutan.

    Hitta din glasmästare


    Hjälpte det här svaret dig? 76 av 110 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Om du råkar ut för en trafikolycka eller får en skada på ditt fordon är det snabbaste och enklaste sättet att anmäla skadan direkt på vår webbplats eller i vår app.

    I fyra enkla steg anmäler du din fordonsskada och skickar in din anmälan till oss:

    1. Beskriv hur skadan uppkom
      Det du behöver göra är att ange registreringsnummer på ditt fordon, ge en kort beskrivning av hur skadan uppkom och vart skadan på fordonet är.

    2. Tid och plats för händelsen
      På en karta kan du ange tid och plats för händelsen.

    3. Bifoga filer
      Det finns också möjlighet att bifoga bilder och andra dokument direkt i din skadeanmälan, till exempel bilder från din mobilkamera. Du kan också bifoga en eventuell polisanmälan eller kvitton på utlägg som uppstått i samband med skadan.

    4. Kontrollera uppgifter & skicka anmälan
      När du är klar får du en bekräftelse på e-post. Tänk på att spara ner ditt skadenummer om du vill komplettera din anmälan i efterhand.

    Hjälpte det här svaret dig? 257 av 538 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    I appen kan du enkelt anmäla flera skadehändelser:

    • Fordon: Skada på fordon, inbrott och stöld, maskinskada och elektronik samt stenskott och trasiga rutor.

    • Resa: Personförsening vid resa, försenat bagage och avbeställd resa.

    • Hem/Fritidshus: Skada på hushållsmaskin, skada på glasruta, åska och blixtnedslag.

    • Föremål: Skadat, förlorat eller stulet.

    • Cykel


    Du kan också se, följa status och komplettera din anmälda skada.


    Hjälpte det här svaret dig? 10 av 16 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    När du gjort din skadeanmälan kontaktar vi dig nästa arbetsdag och berättar vad du behöver göra härnäst. Du får också information om vilken verkstad du kan vända dig till och om ett annat känt fordon varit med i olyckan kontaktar vi fordonägarens försäkringsbolag.

    Därefter gör verkstaden en skadebesiktning innan fordonet kan lämnas in på reparation.

    Läs mer i våra skadeguider


    Hjälpte det här svaret dig? 147 av 402 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Om något annat känt fordon är inblandat i en olycka kontaktar vi motpartens försäkringsbolag för att få deras anmälan. Det behöver du inte göra själv.


    Hjälpte det här svaret dig? 16 av 21 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Information om vad som ingår i din försäkring hittar du i villkor. För att hitta villkoret på vår webbplats går du till sidan för den produkt eller tjänst som villkoren gäller.


    Hjälpte det här svaret dig? 16 av 74 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Vi samarbetar med ett antal verkstäder som du kan vända dig till om du råkat ut för en skada på ditt fordon.

    Hitta din verkstad här

     


    Hjälpte det här svaret dig? 3 av 7 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    I appen kan du enkelt anmäla flera skadehändelser:

    • Fordon: Skada på fordon, inbrott och stöld, maskinskada och elektronik samt stenskott och trasiga rutor.

    • Resa: Personförsening vid resa, försenat bagage och avbeställd resa.

    • Hem/Fritidshus: Skada på hushållsmaskin, skada på glasruta, åska och blixtnedslag.

    • Föremål: Skadat, förlorat eller stulet.

    • Cykel


    Du kan också se, följa status och komplettera din anmälda skada.


    Hjälpte det här svaret dig? 10 av 16 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    När du gjort din skadeanmälan kontaktar vi dig nästa arbetsdag och berättar vad du behöver göra härnäst. Du får också information om vilken verkstad du kan vända dig till och om ett annat känt fordon varit med i olyckan kontaktar vi fordonägarens försäkringsbolag.

    Därefter gör verkstaden en skadebesiktning innan fordonet kan lämnas in på reparation.

    Läs mer i våra skadeguider


    Hjälpte det här svaret dig? 147 av 402 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Du kan få ditt fordon bärgat om det har skadats eller råkat ut för annat driftstopp. Bärgningen gäller till närmsta lämpliga verkstad från skadeplatsen.

    Exempel på driftstopp kan vara att nyckel till fordonet förlorats eller vid punktering.

    Bärgning ingår om du har en hel- eller halvförsäkring.


    Hjälpte det här svaret dig? 39 av 106 har fått hjälp av svaret
  • Försäkringar

    Om olyckan skulle vara framme kan det vara svårt att hålla huvudet kallt. Här är en checklista på vad du ska göra och vart du ska ringa:

    1. Hjälp skadade och ring räddningstjänst om det behövs: 112

    2. Se till att du och alla inblandade tar er till en säker plats

    3. Se till att bilen inte står i vägen för trafiken och ring efter bärgare om den inte går att köra: 020 59 00 00

    4. Ta reda på registreringsnummer på andra inblandade fordon och kontaktuppgifter till eventuella vittnen.

    5. Ta bilder på platsen, och på saker och fordon som skadats.

    6. Anmäl din skada i appen eller på vår webbplats och följ instruktionerna där.

    Här kan du ladda ner checklistan som folder att ha i bilen om olyckan skulle vara framme.


    Hjälpte det här svaret dig? 3 av 4 har fått hjälp av svaret