Bli svårlurad! Så undviker du bedrägerier
Det kan vara svårt att genomskåda skickliga bedragare. Vi vill hjälpa dig att känna dig säker. Läs våra konkreta tips hur du kan skydda dig själv och dina nära. Lär dig känna igen varningssignalerna.

Följ alltid de här tipsen
- Kontrollera alltid noggrant vad du signerar med BankID-appen.
- Installera aldrig appar på någon annans uppmaning. Bedragare kan ta över din enhet.
- Verkar samtalet konstigt? Lägg på luren direkt och ring oss på vårt officiella telefonnummer.
- Klicka inte på okända länkar i sms eller e-post som verkar handla om dina bankuppgifter. De kan leda till falska inloggningssidor.
- Använd aldrig BankID eller bankdosa på någon annans begäran om du inte själv inlett kontakten med oss på vårt officiella telefonnummer.
- Lämna aldrig ut kortuppgifter eller koder – inte ens till banken.
- Prata med dina nära och kära – bedragare riktar sig ofta mot äldre eller ungdomar. Hjälp dina nära att känna igen varningssignalerna.
Bedragare kan vara väldigt övertygande. Om du är det minsta osäker – lägg på och ring oss på vårt officiella telefonnummer. Tänk alltid igenom rimligheten i det personen ber dig göra och hur du blivit kontaktad. Polisanmäl alltid ett bedrägeriförsök.
Tilllsammans stoppar vi bedragarna
Informationskampanjen Svårlurad är ett initiativ av Sveriges banker för att öka medvetenheten om bedrägerier. Besök Svårlurad.se för ännu mer konkreta tips och råd.