Med en ansvarsförsäkring skapar du trygghet
Driver du ett tjänsteföretag? I så fall är det extra viktigt att ha en ansvarsförsäkring. – En ansvarsförsäkring ger dig skydd ifall något oförutsägbart skulle inträffa i samarbetet med din uppdragsgivare – och det är vanligare än vad många tror, säger Oscar Folkesson, försäkringsrådgivare på Länsförsäkringar.
Ett tjänsteföretag är, som namnet antyder, ett företag som utför tjänster åt andra. Det innebär att man inte enbart behöver skydda sina egna saker som datorer, mobiltelefoner, kontorsutrustning och arbetsredskap.
Ännu viktigare är det att ha ett fullgott skydd ifall det uppstår någon oförutsägbar händelse i samarbetet med en uppdragsgivare:
- Ditt företag kan ha orsakat skada eller ekonomisk förlust för din kund.
- Du kan av misstag ha skrivit in fel siffra i redovisningen, något som kan leda till kostsamma konsekvenser för din uppdragsgivare.
I värsta fall kan ditt företag bli krävt på skadestånd, och då behövs en företagsförsäkring där en ansvarsförsäkring ingår. Rätt försäkrad behöver du inte känna dig ensam i en svår process.
Med en ansvarsförsäkring får du hjälp i olika typer av skadeståndsärenden, säger Oscar Folkesson och förklarar hur processen ser ut:
–Till att börja med utreder vi om det finns skäl för skadeståndet. I nästa steg förhandlar vi med den som kräver skadeståndet.
Om en tvist slutligen når domstol erbjuder Länsförsäkringar juridisk hjälp för att företräda företagets intressen och föra dess talan i rättegång eller förhandling.
–Ansvarsförsäkringen kan också täcka rättegångskostnader och skadeståndskrav som kan uppstå, berättar Oscar Folkesson.
Trots riskerna finns det tjänsteföretag som saknar rätt företagsförsäkring. En del tror att den egna hemförsäkringen även ger ett fullgott skydd för företagets egendom. Andra förlitar sig till att uppdragsgivarens försäkring faller ut om något oförutsägbart inträffar.
Som företagare behöver du en företagsförsäkring där en ansvarsförsäkring är inkluderad, någon annan lösning ska du aldrig förlita dig på. Många kunder kräver också att det finns en ansvarsförsäkring hos företagaren som de köper tjänsten av.
Oavsett om du är IT-konsult, rådgivare eller verkar inom någon annan bransch, bär du ett ansvar gentemot dina kunder. Om något skulle gå fel och en kund anser att du har agerat vårdslöst, kan de kräva skadestånd för en ren förmögenhetsskada.
Om du arbetar i en rådgivande roll behöver du ofta välja en konsultansvarsförsäkring som komplement till det grundskydd som du får genom vanliga ansvarsförsäkringen.
Länsförsäkringar blev 2023 utsedd som branschbäst inom sakförsäkring på företagsmarknaden efter att ha hamnat på första plats i den årliga mätning som utförs av Svenskt Kvalitetsindex, SKI.
– Det är förstås glädjande att vi har marknadens nöjdaste kunder på företagssidan. Det är vad vi strävar efter varje dag i vårt arbete, säger Oscar Folkesson. Länsförsäkringar består av 23 kundägda lokala bolag i Sveriges samtliga län. Oscar Folkesson tror att den lokala prägeln skapar en trygghet hos kunderna.
–Vi handlar i samma affärer, lyssnar på samma lokala nyheter och vi är alla tillsammans en del av vårt lokala samhälle. För oss är det viktigt att vi finns nära våra kunder och har god lokal kännedom. Det är enkelt att nå oss och vi åker ut på plats om du drabbas av en skada, säger Oscar.