Träffa Hanna!

Hanna Eriksson är rådgivare på Länsförsäkringar Gävleborg. Det innebär bland annat att hon hjälper kunder med deras sparande. Det kan handla om att spara till den där semesterresan eller fritidshuset eller hur man bäst planerar sitt pensionssparande.

Träffa Hanna!

- Jag började som rådgivare på Länsförsäkringar Gävleborg i januari 2021, säger Hanna Eriksson. Förutom att det var branschen och tjänsten som jag såklart såg lockande har jag alltid haft ett gott öga till Länsförsäkringar.

Hon fortsätter:

- Man märker att bolaget är ”litet” och nära, för det jag gör under en dag känner jag spelar roll för kunder jag möter och för bolaget jag arbetar för.

Hanna fortsätter och menar att det ges bra möjligheter till att fördjupa sig i det man tycker är intressant där klimatet mellan avdelningarna är öppet, vilket bidrar till ett gott samarbete inom hela bolaget.

Länsförsäkringar är egentligen inte ett bara ett bolag, det är faktiskt 23, där Länsförsäkringar Gävleborg är ett av dem. Dessutom finns servicebolaget LFAB i Stockholm som ägs gemensamt av dem alla. Det möjliggör framtida karriär- och vidareutveckling och det skapar möjligheter till ett brett kontaktnät. Hur är det att jobba inom en sådan stor organisation?

- Trots att jag ringer till en person som jag aldrig träffat eller pratat med tidigare, på ett annat bolag eller på LFAB, möts man alltid med en enorm värme sinsemellan, svarar Hanna. Viljan att hjälpa till eller lära av varandra är stor. Man märker att man satsar på sina kollegor och sina medarbetare inom hela gruppen.

Hanna_2_360x360.jpg

Själv- och medlarskap genomsyrar företagets förhållningssätt gentemot sina medarbetare. Länsförsäkringar Gävleborg vill att varje medarbetare, utifrån sina kunskaper och erfarenheter, ska kunna ta ansvar och känna att man har mandat - och förtroende - att ta egna beslut. Hur känner du inför det, Hanna?

- Jag känner att det är en trygghet som främst utspelar sig i att företaget ger oss tillit i form av det vi kallar för självledarskap och medledarskap, säger Hanna. Jag och mina kollegor styr en stor del av upplägget i vår vardag, vi coachar varandra och har stor flexibilitet i att styra vår dag och våra uppdrag.

Icons/70px/Quotation-mark-70
Jag och mina kollegor styr en stor del av upplägget i vår vardag, vi coachar varandra och har stor flexibilitet i att styra vår dag och våra uppdrag.

- I stället för att jag och mina arbetskamrater ska behöva vända oss till vår närmsta chef, kan vi ta eget ansvar och själva lösa de frågor och funderingar vi stöter på, förklarar Hanna. Antingen löser vi saker själva, tillsammans i gruppen eller med hjälp av specialister inom länsförsäkringsgruppen.

- Inte nog att det får oss mer delaktiga, besluten går dessutom snabbare. Och kanske, skrattar Hanna, blir de mer korrekta. Och, tillägger Hanna, det bidrar absolut till en större gemenskap mellan kollegor, avdelningar och kontor.

Under en vanlig vecka träffar Hanna kunder för att ge rådgivning och gå igenom deras sparande av olika slag. Det kan vara för att man vill spara för att kunna genomföra en dröm som till exempel en semesterresa eller ett fritidshus, till sin pension, till barn eller barnbarn. Hon ser tillsammans med sina kunder över alternativ till sparande på sparkonton eller i form av fondsparande.

- I min roll ingår också att handlägga bolån och krediter, säger Hanna, och att jag träffar och hjälper även kunder som besöker oss spontant på kontoret med vardagliga ärenden inom bank och försäkring.

Hanna_360x360.jpg

Du har jobbat hos oss några år nu. Vad känns extra spännande just nu tycker du?

- Att få bilda affärsmässiga relationer med mina kunder, svara Hanna snabbt. Tänk att få följa någon genom livets alla skeenden och stora beslut. Kanske en hel familj som byter boende, planerar för sin framtid, behöver hjälp med att få försäkringar anpassade för just dem just nu. Jobbet är så fantastiskt varierande och det är jätteroligt, säger Hanna.

Dina arbetsuppgifter sträcker sig över ganska många områden och dina råd kan påverka många människor för många år framåt.

- Ja, jag och mina kollegor behöver ha kunskaper i många skilda områden. Allt från bank, sparande, pension, bolån och försäkring, svarar Hanna. Det är roligt att ha en bred kunskap, men man kan så klart inte kunna allt om allting. Ibland kan det kännas utmanande. Man behöver hitta en balans mellan vad man kan och viljan att snabbt kunna hjälpa kunderna. Man ska definitivt inte vara rädd för att ta hjälp av sina kollegor, ler Hanna.

- Tillsammans löser vi de flesta problemen, och på vägen blir man bara klokare. Det är en utmaning, men det är också spännande och berikande, säger Hanna. Sedan, som på så många andra arbetsplatser, har vi perioder där det är en större mängd ärenden som kommer in. Så en utmaning kan emellanåt vara att få tiden att räcka till.

Icons/70px/Quotation-mark-70
Man behöver hitta en balans mellan vad man kan och viljan att snabbt kunna hjälpa kunderna. Man ska definitivt inte vara rädd för att ta hjälp av sina kollegor.

Vad motiverar dig mest med att gå till jobbet varje dag?

- Mina kollegor, säger Hanna, och att varje dag inte är den andre lik. Sedan är det ju såklart att få arbeta med det man tycker är roligt och att man lär sig nytt hela tiden. Det är verkligen en bransch som jag tror för alltid kommer att vara i förändring. Alltifrån det digitala, nya lagar och regler till nya situationer i samhället som påverkar bolaget och våra kunders vardag.

- Jag känner också en stolthet när jag går till jobbet, fortsätter hon, eftersom man känner att man är en del av Länsförsäkringar som står bakom ett fint samhällsengagemang. Så förutom att mina arbetsuppgifter kan göra skillnad för människor, känns det också extra härligt att vi kan göra skillnad för vårt samhälle i stort – för fler än bara våra kunder.

Slutligen, har du några tips att skicka med till dem som ska söka jobb hos oss?

- Klyschigt, men sant; var dig själv och ärlig, det fungerar bäst här! Här välkomnas man verkligen för den man är.