Skadereglering
Vi samarbetar med en rad olika leverantörer varav många lokala företag som hjälper oss att reglera skador när olyckan varit framme hos våra kunder. Vi strävar alltid efter att hantera skador på ett resurseffektivt sätt som främjar kundnöjdhet och kostnadseffektivitet samt minskar belastningen på miljön.
Vi utforskar till exempel nya metoder för cirkulär skadereglering med målet att återställa skador på ett sätt som förenar affärs- och miljönytta samt säkerställa att fullt fungerande material och komponenter inte kasseras utan får nytt liv.
Mobiltelefoner och hemelektronik
Att i så stor utsträckning som möjligt laga trasiga mobiltelefoner, datorer, tv-apparater och surfplattor istället för att endast ge kontantersättning är ett annat sätt för oss att minska klimatpåverkan och bidra till en mer cirkulär hantering av skador. När en telefon går sönder erbjuder vi våra kunder att laga skadan alternativt få kontantersättning. Om kunden väljer kontantersättning skickas telefonen in till vår samarbetspartner som tar tillvara på delarna för att kunna laga andra telefoner.
Skadade parkettgolv
Under 2021 tecknades avtal med en samarbetspartner som använder en metod för att torka vattenskadade parkettgolv istället för att riva upp och byta ut hela golvet. På så sätt kan klimatpåverkan minskas med i genomsnitt 70% per skada jämfört med traditionell hantering där golvet rivs ut och ersätts.
Fordon
Vid reparationer av fordon hänvisas våra kunder till de motorverkstäder vi har avtal med och som är certifierade enligt Länsförsäkringars miljö- och kvalitetscertifiering. Genom dessa avtal har vi stor möjlighet att aktivt arbeta för att öka andelen begagnatdelar och plastreparationer vid hantering av en skada. Genom att använda begagnade reservdelar och att reparera istället för att byta ut kan klimatpåverkan minskas med upp till 83% jämfört med att använda nya reservdelar enligt en undersökning som IVL Svenska miljöinstitutet har genomfört i samarbete med Länsförsäkringar Forskningsfond.
Länsförsäkringars miljö- och kvalitetscertifiering
Länsförsäkringar har utvecklat en certifiering av bilverkstäder. Syftet är att säkerställa att våra leverantörer tillhandahåller bästa möjliga service, kvalitet och miljöhänsyn vid skadereparationer. Vi styr till exempel våra leverantörer att så långt det är möjligt att använda begagnade delar vid reparationer och att plastdetaljer i första hand lagas istället för att bytas ut vilket resulterar i en mindre miljöpåverkan. Certifieringen innefattar skade-, mekaniska-, lack-, plast- och glasverkstäder samt bärgningsföretag. I dagsläget har Länsförsäkringar 1 500 samarbetspartner certifierade. Certifieringen av de anlitade verkstäderna och årlig uppföljning utförs vid årlig tredjepartsrevision.
Under hösten 2022 kommer även ett hållbarhetsbetyg lanseras som visar hur hållbara våra certifierade bilverkstäder är utifrån flera parametrar inom social, miljömässig och ekonomisk hållbarhet i enlighet med certifieringen. Bedömningen baseras på bilverkstädernas arbete med hållbarhetsinriktade aktiviteter i sin verksamhet och gör det enklare att välja verkstad även utifrån hållbarhetssynpunkt.
Läs mer om vår Miljö- och kvalitetcertifiering
Läs mer om hur vi reglerar skador hållbart och jobbar skadeförebyggande