Behandling av personuppgifter

Denna information riktar sig till dig vars personuppgifter som bolag inom länsförsäkringsgruppen behandlar. Syftet med informationen är att informera om vår behandling av personuppgifter enligt tillämplig dataskyddslagstiftning. I undantagsfall kan vi ge dig mer specifik information i samband med insamling av uppgifter, till exempel när du använder våra tjänster eller vid inhämtande av ditt samtycke. Sådan mer specifik information gäller, i förekommande fall, före denna allmänna information. Vi är måna om din personliga integritet och har du frågor är du alltid välkommen att kontakta oss.

Personuppgifter och personuppgiftsbehandling

Med personuppgifter avses varje upplysning som avser en identifierad eller identifierbar fysisk person, som är i livet. Exempel på personuppgifter är personnummer, namn, adress, registreringsnummer, ljudupptagningar och IP-adresser. Det kan också vara mer integritetskänsliga uppgifter, såsom uppgifter om hälsa eller finansiella uppgifter.

Alla former av åtgärder med personuppgifter är personuppgiftsbehandling, till exempel insamling, registrering, organisering, strukturering, lagring, bearbetning, ändring, framtagning, läsning, användning, utlämning, spridning eller tillhandahållande på annat sätt, justering eller sammanförande, begränsning, radering eller förstöring.

Så behandlar vi dina personuppgifter

Personuppgifterna hämtas från dig när du tecknar avtal med bolag inom länsförsäkringsgruppen eller genom våra andra kontakter med dig. Det kan till exempel vara genom webbformulär, chatt, ansökningar på papper och telefonsamtal som spelas in. Vi kan även få personuppgifter från din arbetsgivare eller från andra parter som vi har samarbeten med.  Därutöver inhämtar vi personuppgifter löpande från allmänt tillgängliga källor, exempelvis SPAR, Transportstyrelsen och Bolagsverket.

Vi behandlar personuppgifter om dig i de fall du till exempel är larmkund, god man, förvaltare, fullmaktshavare, kontaktperson eller företrädare för en juridisk person, verklig huvudman eller webbplatsbesökare.

De personuppgifter som behandlas är exempelvis namn, adress, kontaktuppgifter, personnummer och e-post. Vi behandlar även onlineidentifikatorer såsom IP¬ adresser, MAC¬adresser eller motsvarande.

En förutsättning för att vi ska kunna tillhandahålla dig aktuell tjänst eller produkt, eller vidta övriga åtgärder som begärs av dig under avtalsperioden, är att du tillhandahåller de personuppgifter som vi efterfrågar och som är nödvändiga för ingående och fullgörande av avtal med oss.

Därutöver kan skyldighet att tillhandahålla personuppgifter även föreligga till följd av lag eller författning.

Vi överför personuppgifter till andra företag som vi samarbetar med för att de ska utföra sina tjänster åt oss, exempelvis Larmcentral, Installatör, Finansiell ID-Teknik (Bank-ID), leverantörer av IT-infrastrukturtjänster.

Därutöver kan personuppgifter om dig lämnas ut till myndigheter, om vi är skyldiga att göra det enligt lag. I samband med tvister och andra förfaranden för att fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk kan personuppgifter också komma att lämnas ut till domstolar, nämnder och motparter.

Den rättsliga grunden för att lämna ut personuppgifter till andra organisationer är att vi ska kunna fullgöra våra avtal med dig, eller uppfylla rättsliga förpliktelser. I vissa fall kan det även vara en intresseavvägning, till exempel vårt berättigade intresse av att marknadsföra produkter och tjänster.

Personuppgifterna kommer att sparas så länge avtalsförhållandet består, annat åtagande eller rättsligt anspråk kan göras gällande och därefter i högst tio år utöver innevarande år med hänsyn till regler om preskription.

Uppgifter som enbart behandlas för marknadsföringsändamål och som inte leder till avtal sparas normalt som längst sex månader.

Vi spelar in och sparar samtal per telefon, e-post och chatt för några olika ändamål.

  • För dokumentationsändamål med stöd av en intresseavvägning
  • Där det förekommer hot
  • För utbildningssyfte

Den rättsliga grunden är rättslig förpliktelse när det gäller dokumentationsskyldighet på grund av lagkrav, det vill säga annan lagstiftning medför en skyldighet att dokumentera innehållet i samtalet. För övriga ändamål, även dokumentationsändamål utan lagkrav, sker inspelningen med stöd av en intresseavvägning. Vi har gjort en bedömning att vårt berättigade intresse av att spela in och spara samtal väger tyngre än den registrerades intressen eller grundläggande rättigheter och friheter. För de samtal där det saknas anledning att spara samtalet raderas det inspelade samtalet omedelbart efter att samtalet av­ slutats.

Samtal som sparas för misstanke om hot lagras tills utredningen och eventuell rättsprocess är avslutad. Övriga samtal som sparas för dokumentationsändamål med stöd av en intresseavvägning och i utbildningssyfte lagras i 30 dagar.

För vilka syften behandlar vi personuppgifter?

Fullgöra och administrera avtal - exempel:

  • Samla in, registrera och administrera de uppgifter som behövs för avtalet
  • Uppdatera uppgifter som folkbokföringsadress
  • Svara på dina frågor via webbformulär, telefon eller chatt

Vidta åtgärder som begärts innan avtal tecknats – exempel:

  • Registrera de uppgifter som behövs för att lämna offert
  • Samla in, kontrollera och registrera de uppgifter som behövs för att ingå avtal
  • Förbereda och genomföra rådgivning till dig om våra produkter och tjänster
  • Rapportera till myndigheter, både svenska och utländska

Kunna erbjuda dig anpassade produkter och tjänster – exempel:

  • Ge en helhetsbild av dina engagemang inom länsförsäkringsgruppen
  • Genomföra marknadsföring som till exempel direktmarknadsföring via e­post och sms
  • Marknads­- och kundanalyser
  • Genomföra kundundersökningar
  • Ta fram statistiska underlag

Förbättra våra produkter och tjänster – exempel:

  • Utveckla och förbättra våra produkter och tjänster, både befintliga och nya
  • Utveckla och testa våra system för att hantera våra produkter och tjänster på ett säkert och effektivt sätt

Förebygga skador – exempel:

  • Ge råd och tips för att undvika eller minimera skador, till exempel via sms informera om kommande väderförändringar

Rättslig grund för vår personuppgiftsbehandling

Behandlingen av personuppgifter om dig är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden enligt avtal i vilket du är part eller för att vidta åtgärder på begäran av dig innan ett sådant avtal ingås. Se exempel på behandlingar under Hantera avtal, ansökningar och offerter.

Behandlingen av personuppgifter om dig krävs enligt lag eller annan författning. Det kan vara behandlingar som beskrivs under Följa lagar och förordningar men även behandlingar i sådana fall när du inte är avtalspart men vi har en rättslig förpliktelse att uppfylla.

Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt eller annan parts berättigade intresse, till exempel vårt berättigade intresse av att utveckla och anpassa vårt erbjudande till dig, marknadsföring, etcetera. Vi genomför även behandlingar för att hjälpa dig att förebygga skador. Dessa behandlingar utförs dock bara under förutsättning att sådant berättigat intresse väger tyngre än dina och andras intresse av skydd för den personliga integriteten. Se exempel på behandlingar under Behandlingar som grundas på intresseavvägning.

När den rättsliga grunden för behandling av personuppgifter är samtycke innebär det att du måste ge oss tillåtelse att behandla personuppgifter om dig.

Du har rätt att när som helst återkalla ditt samtycke. Vi har då fortsättningsvis ingen rätt att behandla uppgifterna med stöd av samtycket, och om en viss behandling utförts med stöd av samtycket kommer vi inte längre kunna slutföra behandlingen. Det innebär exempelvis att om handläggning av en ansökan sker med stöd av ett lämnat samtycke, och samtycket återkallas under pågående hand­läggning, kommer vi inte längre kunna hand­lägga din ansökan. Ett återkallande påverkar inte den rätt vi har haft att utföra åtgärder så länge samtycke funnits.

Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk i samband med tvister och andra förfaranden.

Dina rättigheter och hur du använder dem

Du har rätt att begära ut information om vilka personuppgifter vi behandlar, eller har till­gång till, om dig (ett så kallat registerutdrag). För att ingen annan ska kunna ges tillgång till dina uppgifter måste du identifiera dig när du begär registerutdrag.

För att begära ett registerutdrag kan du skicka ett meddelande till oss via e-post, post eller kontakta oss via telefon.

Du kan begära att få ta del av de personuppgifter som du själv har tillhandahållit och som vi behandlar elektroniskt, genom en elektronisk kopia. Du kan även begära att den elektroniska kopian ska överföras direkt till en annan personuppgiftsansvarig om detta är tekniskt möjligt.

Ansökan om dataportabilitet kan göras på samma sätt som ansökan om registerutdrag. En förutsättning för att du ska kunna ta emot den elektroniska kopian är att du identifierat dig.

Du har rätt att invända mot sådan behandling av personuppgifter som grundar sig på intresseavvägning. Du har även rätt att invända mot direktmarknadsföring och sådan profilering som sker i samband med direktmarknadsföring. Det gör du enklast genom att skicka ett meddelande till oss på via post, post eller kontakta oss via telefon.

Vi är skyldiga att ha korrekta och aktuella personuppgifter om dig. Om dina personuppgifter är felaktiga kan du begära rättelse eller komplettering av dessa. Du har även rätt att begära att vi begränsar viss behandling av personuppgifter om dig, exempelvis om du har invänt mot behandling av personuppgifter som grundar sig på intresseavvägning.

Under vissa förutsättningar kan du begära att personuppgifter om dig raderas när de inte längre är nödvändiga för det ändamål för vilka de samlades in. Vi tar bort uppgifter om dig när dessa inte längre behövs, men kan på grund av annan lagstiftning vara skyldiga att spara uppgifter om dig för att uppfylla lagkrav.

Du har rätt att inte bli föremål för ett beslut som enbart grundas på någon form av automatiserat beslutsfattande om beslutet kan ha rättsliga följder eller i betydande grad påverkar dig på annat sätt. Vi har dock rätt att använda oss av automatiserat beslutsfattande om det är nödvändigt för ingående eller fullgörande av ett avtal mellan dig och oss eller du har gett ditt samtycke.

Personuppgiftsansvarig för behandling av personuppgifter om dig är det eller de bolag inom länsförsäkringsgruppen som du har ingått avtal med eller annars lämnat personuppgifter till, eller som har erhållit personuppgifter om dig från tredje part.

Bolag inom länsförsäkringsgruppen har också gemensamma kundregister med uppgifter om dig, såsom namn, kontaktuppgifter och uppgifter om dina engagemang. Behandlingar sker bland annat för automatisk adressuppdatering samt samordning av bolagens information, rådgivning och marknadsföring till dig. För behandlingar i gemensamma kundregister är bolag inom länsförsäkringsgruppen gemensamt personuppgiftsansvariga. Bolagen har därför upprättat ett så kallat datadelningsavtal.

Kontakta oss vid frågor

Har du frågor om dataskydd eller vill utöva någon av dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss.

Kontaktuppgifter:

LF Trygghetstjänster AB

Box 270, 404 84 Göteborg

E-post: trygghetstjanster.ostgota@lfostgota.se

Telefon: 010- 498 57 57

Dataskyddsombud

Vi har utsett dataskyddsombud som ska övervaka efterlevnaden av de bestämmelser som gäller för behandling av personuppgifter.

Dataskyddsombud
Länsförsäkringar AB
106 50 Stockholm

E­post: dataskyddsombud@lansforsakringar.se

Om du är missnöjd med vår behandling av dina personuppgifter kan du lämna in ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten, IMY, www.imy.se.