Bank och pension

Fixa ditt ärende själv

BankID

Allt du behöver veta om ditt BankID. Hur du installerar, förnyar, spärrar och får svar på vanliga frågor.

Kort, betalning & överföring

Spärra, beställ nytt eller hantera kort. Och vanliga frågor om överföring, autogiro, utlandsbetalning, faktura och Swish.

Snabblänkar

Vanliga ärenden

Utlandsbetalningar

Det finns olika sätt att göra utlandsbetalningar på, delvis beroende på vilket land du vill skicka pengarna till. Om du gör en betalning före klockan 14.15 till ett land inom EU-/ESS kommer pengarna fram oftast samma dag.

Höja Swish-gräns

Vill du swisha mer än 15 000 kronor behöver du först kontakta oss. Då kan du höja beloppsgränsen tillfälligt till maximalt 150 000 kronor. Lägre beloppsgränser kan du ändra själv på Mina sidor eller i vår app.

Fullmakt

Med en fullmakt kan du fatta beslut eller göra ärenden åt någon annan. De flesta fullmakter kan lämnas in till oss digitalt och signeras med Mobilt BankID. En fullmakt kan behövas för ärenden som rör BankID för barn, dödsbo och god man.

En snabbguide om bolån

Räkna på vad du kan låna

Innan du gör en ansökan är det bra att veta ungefär hur mycket du kan köpa för. Använd vår bolånekalkylator, så får du en bra uppfattning.

Ansök om lånelöfte

Om du vill vara med i en budgivning vill, i stort sett alla, mäklare att du har ett lånelöfte. Det kostar inget att ansöka om lånelöfte och du gör det enkelt på vår webb eller i vår app.

Ansök om bolån

När du har ett lånelöfte och vunnit en budgivning är det viktigt att du kontaktar oss, innan du skriver kontrakt med säljaren. För att bevilja ett bolån, som börjar gälla när du får tillträde, behöver vi godkänna bostaden som säkerhet för lånet.

Utöka eller flytta ditt bolån till oss

Du kan enkelt ansöka om att utöka ditt bolån, till exempel om du behöver pengar för att bygga ut eller renovera. Har du redan ett bolån i en annan bank och vill flytta bolånet till oss, gör du det enklast digitalt.

Kontakta oss

Skicka meddelande

Nå oss enkelt och säkert.

  • Bank, pension eller försäkring.
  • Andra frågor med banksekretess.
  • Även om du inte är kund.

Vi svarar oftast inom en arbetsdag.

Chatta med oss!

Få svar direkt. Chatta med riktig person på ett säkert sätt genom att identifiera dig med BankID. Chatten är öppen vardagar 9-15.30, lunchstängt 11-13.

Kundservice

Personlig service för dina bankärenden

Telefontider

Vi hjälper dig med:

  • Lösen och amortering av lån
  • Ändra debiteringskonto för lån
  • Köpa och sälja fonder och aktier
  • Ändra autogirodragningar
  • Kontoinformation (saldo)
  • Överföringar och betalningar
  • Support gällande e-faktura
  • Upplåsning av säkerhetsdosa
  • Ändring beloppsgräns för Swish
  • Hantera bankkort
  • Öppna sparkonto, fasträntekonto, länskonto, investeringssparkonto, fondkonto och aktiedepå
  • Ändring fasträntekonto
  • Utlandsbetalningar (7.30-16.00)


Personlig service för låneärende har separata öppettider: Måndag-torsdag: 7.30-19.30. Fredag: 7.30-16.30. Lördag: Stängt. Söndag: 10.00-15.00.



Ring ditt lokala kontor

Telefontider

Kontor och besökstider

De flesta ärenden kan du göra via vår webbplats eller i vår app. Skulle du ändå behöva träffa någon på ditt lokala kontor hittar du våra besökstider på länken nedan.
Kontor och besökstider

Fråga eller boka rådgivning

Här kan du boka möte eller ställa allmänna frågor om bank, försäkring och pension. Har du specifika frågor om ditt engagemang hos oss loggar du in med BankID på Mina sidor eller i appen och skickar ett säkert meddelande.

Vi vill bara säkerställa att du inte är en robot

Om vi inte är överens

Om du är missnöjd med ett beslut eller hanteringen av ett ärende som rör våra produkter eller tjänster för försäkring och bank så kan du vända dig till oss.

Läs mer

Bra att känna till