Byta bank - vi hjälper dig
Vad kul att du funderar på att byta bank till oss. Ett bankbyte kan kännas som mycket jobb, men vi hjälper dig med allt det där krångliga.
Det är enkelt att byta bank och vi tar hand om allt det praktiska, du behöver inte ens kontakta din nuvarande bank.
-
Möte som passar dig
När vi har fått din intresseanmälan kontaktar vi dig för ett möte - du väljer vad som passar dig: möte på vårt kontor, digitalt onlinemöte eller telefonmöte. På mötet går vi tillsammans igenom dina behov och bestämmer gemensamt när bankbytet ska ske och vad som behöver göras. Din checklista -
Vi tar hand om alla kontakter
Efter mötet beställer vi ett nytt Mastercard-kort till dig och du får en inloggning till vår internetbank. Vi avslutar konton hos din nuvarande bank samt anmäler konto till Skatteverket, Försäkringskassan och utbetalare av pension. -
Du anmäler lönekonto, e-fakturor, Swish och aktiverar ditt nya kort
Du anmäler ditt nya lönekonto till din arbetsgivare, avanmäler e-fakturor och tecknar dem på nytt i vår internetbank, anmäler Swish och aktiverar ditt nya Mastercard-kort. -
Välkommen till oss!
Inom 1-2 månader är allt överflyttat och klart. Välkommen som bankkund hos oss!
Varför byta bank till oss?
- Vi är kundägda och finns nära dig
- Allt under samma tak – bank, pension, försäkring
- Digitala tjänster och personlig service varje dag 07.30-22.00
Läs mer om vad det innebär att bli bankkund hos oss.
Beroende på vilka tjänster du har hos din nuvarande bank kan du behöva förbereda en del saker inför bankbytet.
Autogiro
Meddela oss vilka nuvarande autogiron du har hos din gamla bank. Vi ser till att dessa överförs till ditt nya konto och att transaktionerna sker därifrån framöver. Läs mer om hur du betalar med autogiro.
Bank-ID och Mobilt Bank-ID
Bank-ID och Mobilt Bank-ID fungerar till utgångsdatumet oberoende av bank sedan beställer du ett nytt på Mina Sidor. Du kan ha upp till tre stycken Mobilt BankID, till exempel i mobiltelefonen på jobbet, i din privata mobiltelefon och i surfplattan.
Betalningar
Kontrollera att eventuella betalningar du lagt in hos din nuvarande bank görs från oss. Du behöver själv lägga in betalningarna på nytt. Var även uppmärksam på att betalnings- och transaktionshistorik inte följer med automatiskt. Ta därför kopior ifall du behöver dessa efter bankbytet.
E-fakturor
E- fakturor följer inte med automatiskt och du behöver därför ansluta e-fakturor på nytt. Var även uppmärksam ifall e-fakturor kommit till din gamla internetbank innan den stängs, för att undvika eventuell påminnelseavgift.
Investeringssparkonto (ISK)
Att flytta ditt ISK är inga problem. Vi tar inte ut någon avgift för flytten men det kan däremot hända att din nuvarande bank gör det. Kolla därför gärna upp det innan du begär en flytt. Ett annat alternativ är att sälja fonderna om det är rätt läge, föra över pengarna till oss och öppna ett nytt ISK.
Konto och kort
Dina kort som är kopplade till konton hos nuvarande bank avslutas när du byter bank. Har du en kreditkortsskuld måste den lösas innan det nuvarande kontot kan avslutas. Om du har kopplat något av korten till olika prenumerationstjänster behöver du ändra kortuppgifter för att prenumerationen ska fortsätta. Det kan även vara bra att meddela din arbetsgivare och myndigheter om ditt nya kontonummer. Ditt nya kontonummer hittar du på Mina Sidor eller i vår app. Läs mer om våra kort och betalningar.
Lån
Har du bolån hos din nuvarande bank kan du välja att flytta ditt bolån till oss. Du behöver göra en bolåneansökan och så fort den blivit beviljad sköter vi flytten åt dig. Om du har bundet bolån tar din nuvarande bank vanligtvis ut en så kallad ränteskillnadsersättning som är en avgift för de ränteutgifter du skulle betala under bindningstiden. Be din nuvarande bank räkna på det, du kan också välja att flytta lånen när bindningstiden löper ut.
Swish
Om du vill ha Swish behöver du koppla ditt mobilnummer till ditt nya konto hos oss.