Bank och pension

Fixa ditt ärende själv

BankID

Allt du behöver veta om ditt BankID. Hur du installerar, förnyar, spärrar och får svar på vanliga frågor.

Kort, betalning & överföring

Spärra, beställ nytt eller hantera kort. Och vanliga frågor om överföring, autogiro, utlandsbetalning, faktura och Swish.

Snabblänkar

Vanliga ärenden

Utlandsbetalningar

Det finns olika sätt att göra utlandsbetalningar på, delvis beroende på vilket land du vill skicka pengarna till. Om du gör en betalning före klockan 14.15 till ett land inom EU-/ESS kommer pengarna fram oftast samma dag.

Höja Swish-gräns

Vill du swisha mer än 15 000 kronor behöver du först kontakta oss. Då kan du höja beloppsgränsen tillfälligt till maximalt 150 000 kronor. Lägre beloppsgränser kan du ändra själv på Mina sidor eller i vår app.

Fullmakt

Med en fullmakt kan du fatta beslut eller göra ärenden åt någon annan. De flesta fullmakter kan lämnas in till oss digitalt och signeras med Mobilt BankID. En fullmakt kan behövas för ärenden som rör BankID för barn, dödsbo och god man.

En snabbguide om bolån

Räkna på vad du kan låna

Innan du gör en ansökan är det bra att veta ungefär hur mycket du kan köpa för. Använd vår bolånekalkylator, så får du en bra uppfattning.

Gör din bolånekalkyl

Ansök om lånelöfte

Om du vill vara med i en budgivning vill, i stort sett alla, mäklare att du har ett lånelöfte. Det kostar inget att ansöka om lånelöfte och du gör det enkelt på vår webb eller i vår app.

Ansök om lånelöfte

Ansök om bolån

När du har ett lånelöfte och vunnit en budgivning är det viktigt att du ansöker om bolån från oss, innan du skriver kontrakt med säljaren. För att bevilja ett lån, som börjar gälla när du får tillträde, behöver vi godkänna bostaden som säkerhet för lånet. Du behöver först göra en låneansökan via webben så kontaktar vi dig. 

Ansök om bolån

Utöka eller flytta ditt bolån till oss

Du kan enkelt ansöka om att utöka ditt lån, till exempel om du behöver pengar för att bygga ut eller renovera. Har du redan ett bolån i en annan bank och vill flytta lånet till oss, gör du det enklast digitalt. 

Utöka eller flytta ditt bolån

Kontakta oss

Kundservice

Telefonbanken

Telefontider

Ring telefonbanken och välj att få personlig service eller använda någon av våra automatiska tjänster.

Telefonbanken har öppet alla dagar under året. Du kan få personlig service mellan 7.30-22. De automatiska tjänsterna når du dygnet runt.

Här kan du läsa vilka bankärenden vi kan hjälpa dig med via telefon.

Skicka meddelande

Nå oss enkelt, snabbt och säkert genom att logga in på Mina sidor och skicka ett meddelande. 

  • Detta kan du göra även om du inte är kund hos oss.
  • Svar senast nästa vardag, men ofta snabbare!

Hitta kontaktperson

Här hittar du alla våra rådgivare och kan enkelt söka upp din kontaktperson. Observera att din rådgivare inte kan svara på frågor eller ta emot uppdrag via e-post på grund av banksekretessen. Logga istället in på Mina sidor och skicka ett säkert meddelande. Ange namnet på din kontaktperson i meddelandet.

Ring oss

Telefontider

Besök oss

De flesta ärenden kan du göra på vår webbplats eller i vår app. Vill du ändå träffa någon på ditt lokala kontor är du välkommen in!
Våra kontors besökstider och adresser

Boka rådgivningsmöte

Vill du få rådgivning? Fyll i vårt bokningsformulär så får du prata med en av våra kunniga rådgivare. Skriv i meddelandet vilken typ av möte som passar dig bäst - möte på vårt kontor, digitalt möte eller telefonmöte. Vi kontaktar dig för att boka en tid!

Vi vill bara säkerställa att du inte är en robot

Om vi inte är överens

Om du är missnöjd med ett beslut eller hanteringen av ett ärende som rör våra produkter eller tjänster för försäkring och bank så kan du vända dig till oss.

Läs mer

Bra att känna till