Byta bank - vi hjälper dig

Vad kul att du funderar på att byta bank till oss. Ett bankbyte kan kännas som mycket jobb, men vi hjälper dig med allt det där krångliga.

Kvinna tittar ut genom fönster och funderar på att byta bank

Så går det till att byta bank

För de flesta banker är ägarnas bästa och kundernas bästa två olika saker. För oss är det exakt samma. Kanske är det därför vi har Sveriges mest nöjda bankkunder.

Vi tar hand om allt det praktiska för ditt bankbyte. Du behöver inte ens kontakta din nuvarande bank. Har du redan bostadslån i en annan bank och vill ha bostadslånet hos oss hjälper vi dig med det också.

För att göra bankbytet så snabbt och smidigt som möjligt behöver vi lite mer information om dig.

Om du har bolån i annan bank

Har du bolån i en annan bank och vill flytta det till Länsförsäkringar Bank?

Bli bankkund med bolån

Om du vill bli bankkund utan bolån

Har du inga bolån och vill byta till Länsförsäkringar Bank?

Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig eller ring oss på 021-19 01 00 för att få mer information. Är du också intresserad av våra andra tjänster t.ex försäkringar, pension och rabatter kan du ange det i meddelanderutan. 

Välkommen till en kundägd bank!

Vill du byta bank till oss?

Vill du byta bank till oss?

Varför byta bank till oss?

  • Vi är kundägda och finns nära dig
  • Allt under samma tak – bank, pension, försäkring
  • Digitala tjänster och personlig service varje dag 07.30-22.00

Läs mer om vad det innebär att bli bankkund hos oss.

Checklista när du ska byta bank

Beroende på vilka tjänster du har hos din nuvarande bank kan du behöva förbereda en del saker inför bankbytet.

Autogiro

Meddela oss vilka nuvarande autogiron du har hos din gamla bank. Vi ser till att dessa överförs till ditt nya konto och att transaktionerna sker därifrån framöver. Läs mer om hur du betalar med autogiro.

Bank-ID och Mobilt Bank-ID

Bank-ID och Mobilt Bank-ID fungerar till utgångsdatumet oberoende av bank sedan beställer du ett nytt på Mina Sidor. Du kan ha upp till tre stycken Mobilt BankID, till exempel i mobiltelefonen på jobbet, i din privata mobiltelefon och i surfplattan.

Betalningar

Kontrollera att eventuella betalningar du lagt in hos din nuvarande bank görs från oss. Du behöver själv lägga in betalningarna på nytt. Var även uppmärksam på att betalnings- och transaktionshistorik inte följer med automatiskt. Ta därför kopior ifall du behöver dessa efter bankbytet.

E-fakturor

E- fakturor följer inte med automatiskt och du behöver därför ansluta e-fakturor på nytt. Var även uppmärksam ifall e-fakturor kommit till din gamla internetbank innan den stängs, för att undvika eventuell påminnelseavgift.

Investeringssparkonto (ISK)

Att flytta ditt ISK är inga problem. Vi tar inte ut någon avgift för flytten men det kan däremot hända att din nuvarande bank gör det. Kolla därför gärna upp det innan du begär en flytt. Ett annat alternativ är att sälja fonderna om det är rätt läge, föra över pengarna till oss och öppna ett nytt ISK.

Konto och kort 

Dina kort som är kopplade till konton hos nuvarande bank avslutas när du byter bank. Har du en kreditkortsskuld måste den lösas innan det nuvarande kontot kan avslutas. Om du har kopplat något av korten till olika prenumerationstjänster behöver du ändra kortuppgifter för att prenumerationen ska fortsätta. Det kan även vara bra att meddela din arbetsgivare och myndigheter om ditt nya kontonummer. Ditt nya kontonummer hittar du på Mina Sidor eller i vår app. Läs mer om våra kort och betalningar.

Lån

Har du bolån hos din nuvarande bank kan du välja att flytta ditt bolån till oss. Du behöver göra en bolåneansökan och så fort den blivit beviljad sköter vi flytten åt dig. Om du har bundet bolån tar din nuvarande bank vanligtvis ut en så kallad ränteskillnadsersättning som är en avgift för de ränteutgifter du skulle betala under bindningstiden. Be din nuvarande bank räkna på det, du kan också välja att flytta lånen när bindningstiden löper ut.

Swish

Om du vill ha Swish behöver du koppla ditt mobilnummer till ditt nya konto hos oss.