Hållbarhet inom Länsförsäkringar AB
Länsförsäkringar ABs hållbarhetsarbete utgår från visionen ”Tillsammans skapar vi trygghet och möjligheter” och att ett hållbart företagande är mer lönsamt. Genom att integrera hållbarhet i verksamheten kan vi öka kundnyttan och samtidigt bidra till ett hållbart samhälle och ökad affärsnytta.

Hållbarhetarbetet är grupperat i tre fokusområden; ansvarsfullt erbjudande, ansvarsfullt företagande och långsiktigt miljö- och samhällsengagemang.

Hållbarhetsredovisning
Länsförsäkringar ABs hållbarhetsredovisning är en del av Länsförsäkringar ABs årsredovisning. Rapporteringen utgör även en Communication on Progress-rapport till FN Global Compact.
Klimatriskrapportering
Länsförsäkringar AB stödjer Task Force on Climate-related Financial Disclosures (TCFD) rekommendationer kring klimatriskrapportering.
FN Global Compact
Länsförsäkringar AB har undertecknat FN Global Compacts tio principer om mänskliga rättigheter, arbetsförhållanden, affärsetik och miljö, och verkar för att principerna efterlevs i verksamheten.
Läs om de tio principerna i FNs Gobal Compact
Länsförsäkringar AB och FNs globala mål
Länsförsäkringar AB arbetar med FNs globala mål i alla led i företaget för att göra skillnad och bidra till en hållbar utveckling – i erbjudande till kunder, i det egna företagandet och i det långsiktiga miljö och samhällsengagemanget.
Länsförsäkringsgruppen har identifierat mål 3, 8, 10, 12, 13, 16 och 17 som de mest relevanta målen för verksamheten som Länsförsäkringar kan bidra positivt till samt minska den negativa påverkan på. Arbetet har utgått från Länsförsäkringars väsentliga hållbarhetsfrågor, påverkansgrad, identifierade risker och möjligheter.
Länsförsäkringar AB fokuserar även på mål 5, 7, 11 och 15 genom investeringsverksamheten.
Ansvarsfullt erbjudande
Sparerbjudande
Ansvarsfulla investeringar bidrar till hållbart värdeskapande. Målsättningen är att skapa största möjliga värde i förvaltningen av kundernas sparande och att våra investeringsportföljer och egna fonder ska vara i linje med Parisavtalet senast 2030.
Policyn för ansvarsfulla investeringar och ägarstyrning, FN Global Compacts principer och FNs principer för ansvarsfulla investeringar (PRI) utgör basen för arbetet.
Mer information om vårt arbete med ansvarsfulla investeringar
Låneerbjudande
Ett ansvarsfullt låneerbjudande handlar för Länsförsäkringar om att bidra till finansiell stabilitet i samhället genom att begränsa kreditrisker samt att göra banktjänster tillgängliga i samhället. Utlåningen är främst inriktad på privatpersoners bolån, lantbruk och små företag och hållbarhetsrisker är en del av kreditbedömningen.
Läs mer om hållbarhet på Länsförsäkringar Bank
Försäkringserbjudande
Länsförsäkringar AB kompletterar länsförsäkringsbolagens erbjudande med specialprodukter för att möta kundernas behov och genom att starta nya affärer som sedan kan föras ut till länsförsäkringsbolagen. Länsförsäkringar Sak har undertecknat FN-initiativet Principer för hållbara försäkringar (PSI) och principerna vägleder hållbarhetsarbetet.
Genom att informera om hur skador kan förebyggas kan Länsförsäkringar hjälpa kunder att själva minska risken för skada och risken för ansvar. Vi arbetar för att förhindra skador då varje skada som inte inträffar är en vinst för kunderna, miljön och samhället.
I den skadeförebyggande verksamheten samarbetar Länsförsäkringar med andra företag, bransch- och intresseföreningar i Sverige och internationellt. Det kan handla om klimatanpassningsfrågor, miljöfrämjande livsstilsförändringar och ökade krav på hållbart byggande. Störst miljöpåverkan har natur-, vatten-, brand- och motorskador, som är Länsförsäkringars fokusområden i det skadeförebyggande arbetet.
Genom att informera om vanliga typer av skador och om hur skador kan förebyggas kan Länsförsäkringar hjälpa kunder att själva minska risken för skada och risken för ansvar. Vi arbetar för att förhindra skador då varje skada som inte inträffar är en vinst för kunderna, miljön och samhället.
I den skadeförebyggande verksamheten samarbetar Länsförsäkringar med andra företag, bransch- och intresseföreningar i Sverige och internationellt. Det kan handla om klimatanpassningsfrågor, miljöfrämjande livsstilsförändringar och ökade krav på hållbart byggande. Störst miljöpåverkan har natur-, vatten-, brand- och motorskador, som är Länsförsäkringars fokusområden i det skadeförebyggande arbetet.
Mer information om hållbarhet inom försäkringserbjudandet
Ansvarsfullt företagande
-
Affärsetik
För Länsförsäkringar är god regelefterlevnad ett naturligt inslag i all verksamhet. Alla medarbetare utbildas i gällande lagar, regler och rutiner. Ett omfattande arbete bedrivs för att begränsa risken för att verksamheten ska användas eller utsättas för finansiell brottslighet. Aktiv övervakning av transaktioner sker för att upptäcka exempelvis penningtvätt och finansiering av terrorism. Även andra försök till bedrägerier, exempelvis kortbedrägerier bevakas, och det finns ett gemensamt system inom
Utredningsverksamheten utreder oklara försäkringsfall och misstänkta bedrägerier i försäkringsärenden. Verksamhetens målsättning är att rätt ersättning går till rätt person. En viktig del i arbetet är utbildning av skadehandläggare, samverkan med andra försäkringsbolag och brottsförebyggande myndigheter samt riktade aktiviteter.
-
Skatt
LFAB-koncernen är en betydande skattebetalare. Syftet med LFAB-koncernens arbete med skattefrågor är att långsiktigt bidra till det övergripande hållbarhetsmålet genom att betala rätt skatt och hantera skattefrågor ansvarsfullt och transparent.
- Skattepolicy.pdf
-
Ansvarsfull arbetsgivare
Engagemang, tillit, öppenhet och professionalism är grunden i vår företagskultur. Kompetenta medarbetare som driver och utvecklar verksamheten är avgörande för att nå affärsmålen.
Att attrahera nya och behålla befintliga medarbetare är av största vikt. Fokus på mångfald och inkludering, kompetensutveckling samt hälsa och en god arbetsmiljö bedöms som viktiga faktorer för att uppnå det.
Uppförandekod för medarbetare
Uppförandekoden innehåller regler och riktlinjer för hur våra medarbetare förväntas agera i sin yrkesroll för att upprätthålla vårt höga förtroende.
Länsförsäkringar AB tar avstånd från all form av korruption, vilket inkluderar undvikande av mutor, utpressning och övrig form av korruption – vilket uttrycks i uppförandekoden.
- Läs vår uppförandekod
- Read our code of Conduct
-
Hållbarhetskrav på leverantörer
Vi vill att våra leverantörer ska bidra till en hållbar samhällsutveckling och vi har därför samlat våra krav på leverantörer i en uppförandekod för leverantörer.
Koden bygger på UN Global Compacts principer och tydliggör våra krav när det gäller samhälls- och miljörelaterade risker både i samband med upphandlingen och under avtalstiden med respektive leverantör.
Direkt miljöpåverkan
Vi arbetar kontinuerligt arbete för att minska påverkan på miljön från vår egna verksamhet med fokus på tjänsteresor, energieffektivisering i kontorsfastigheter och hållbara inköp. Länsförsäkringar ABs kontorsfastigheter är miljöklassade som lågenergiförbrukande. Förnybar el används i fastigheterna och fjärrvärme används för uppvärmning. Genom ett ökat digitalt tjänsteerbjudande kan andelen pappersutskick till kunder minska vilket minskar miljöpåverkan samtidigt som informationen blir mer tillgänglig för kunderna.
Klimatkompensation
Länsförsäkringar AB klimatkompenserar via South Pole till ett projekt som bevarar kog i Zimbabwe. Projektet är ett så kallat REDD+ (Reduced Emissions from Deforestation and Degradation) projekt och det bidrar till FNs globala mål 3, 4, 13 och 15.
Långsiktigt miljö- och samhällsengagemang
Länsförsäkringars Forskningsfond
Länsförsäkringar finansierar oberoende forskning med inriktning på social, ekonomisk och fysisk trygghet för kunder och samhället i stort. Forskningsresultaten görs publika och används brett i samhället.
- Läs om våra forskningsprojekt
-
Klimatpåverkan och naturskador -
Den globala uppvärmningen är en finansiell risk som över tid är svår att överblicka. Ett varmare klimat som följs av ökade risker för naturskador i form av extrema väderhändelser som skyfall, stormar och översvämningar kommer att innebära en risk för ökade utbetalningar för väderrelaterade försäkringsskador, med stora variationer mellan åren och över olika delar av landet.
På alla 23 länsförsäkringsbolag finns naturskadesamordnare som har fokus på att sprida kunskap om samt att förebygga naturskador.