Bank och pension

Fixa ditt ärende själv

BankID

Allt du behöver veta om ditt BankID. Hur du installerar, förnyar, spärrar och får svar på vanliga frågor.

Kort, betalning & överföring

Spärra, beställ nytt eller hantera kort. Och vanliga frågor om överföring, autogiro, utlandsbetalning, faktura och Swish.

Snabblänkar

Vanliga ärenden

Utlandsbetalningar

Det finns olika sätt att göra utlandsbetalningar på, delvis beroende på vilket land du vill skicka pengarna till. Om du gör en betalning före klockan 14.15 till ett land inom EU-/ESS kommer pengarna fram oftast samma dag.

Höja Swish-gräns

Vill du swisha mer än 15 000 kronor behöver du först kontakta oss. Då kan du höja beloppsgränsen tillfälligt till maximalt 150 000 kronor. Lägre beloppsgränser kan du ändra själv på Mina sidor eller i vår app.

Fullmakt

Med en fullmakt kan du fatta beslut eller göra ärenden åt någon annan. De flesta fullmakter kan lämnas in till oss digitalt och signeras med Mobilt BankID. En fullmakt kan behövas för ärenden som rör BankID för barn, dödsbo och god man.

En snabbguide om bolån

Räkna på vad du kan låna

Innan du gör en ansökan är det bra att veta ungefär hur mycket du kan köpa för. Använd vår bolånekalkylator, så får du en bra uppfattning.
Gör din bolånekalkyl

Ansök om lånelöfte

Om du vill vara med i en budgivning vill, i stort sett alla, mäklare att du har ett lånelöfte. Det kostar inget att ansöka om lånelöfte och du gör det enkelt på vår webb eller i vår app. När du har ett lånelöfte och vunnit en budgivning är det viktigt att du kontaktar oss, innan du skriver kontrakt med säljaren.
Ansök om lånelöfte

Utöka eller flytta ditt bolån till oss

Du kan enkelt ansöka om att utöka ditt lån, till exempel om du behöver pengar för att bygga ut eller renovera. Har du redan ett bolån i en annan bank och vill flytta lånet till oss, gör du det enklast digitalt.
Flytta ditt bolån

Kontakta oss

Kundservice

Personlig service för dina bankärenden

Telefontider

Telefonbanken hjälper dig med:

  • Spärra och beställa nytt kort
  • BankID, säkerhetsdosa och inloggning
  • Swish och höja beloppsgräns
  • Konton, sparande och pension
  • Utlandsbetalningar

Övriga bankärenden

Telefontider

Gör dina bankärenden direkt i appen

I vår app kan du hantera många av dina bank- och försäkringsärenden. Enkelt och smidigt, när du har tid.
Ladda ner appen

Skicka ett meddelande

Vi kan inte svara på frågor och ta emot uppdrag via vanlig e-post på grund av banksekretessen, helt enkelt för din säkerhet. Däremot kan du gärna skicka ett meddelande till oss och vara inloggad med Bank ID. Detta kan du göra även om du inte är kund hos oss. Du får svar senast nästa vardag, men ofta snabbare!

Besök oss

De flesta ärenden kan du göra på vår webbplats eller i vår app. Vill du ändå träffa någon på våra kontor är du välkommen in!

Våra besökstider i Östersund

Om vi inte är överens

Om du är missnöjd med ett beslut eller hanteringen av ett ärende som rör våra produkter eller tjänster för försäkring och bank så kan du vända dig till oss.

Läs mer

Bra att känna till