Tappat, stulet eller trasigt föremål

Tråkigt när saker går sönder eller förloras. Har du råkat tappa ett föremål i marken så att det går sönder, exempelvis att du tappar mobiltelefonen i marken så att displayen spricker, kan försäkringen Allrisk lösegendom hjälpa dig. Har något blivit stulet finns ett skydd i hemförsäkringens grundskydd som kan hjälpa dig.

Bild på ett par som tillsammans tittar ner i en mobiltelefon.

Anmäl skada på föremål

Du kan anmäla en skada på i stort sett alla lösa föremål i hemmet som till exempel mobiltelefon, glasögon, tv, dator, ipad och smycken. Du kan enkelt anmäla skadan på vår webbplats, i Mina sidor eller appen. Du kan även ringa till oss och anmäla din skada.

Till skadeanmälan

Tips för en snabbare skadeanmälan

  1. Anmäl till polisen

    Om föremålet är borta ska du göra en polisanmälan. När du gör din skadeanmälan kommer du behöva ange diarienumret på din polisanmälan.

  2. Spara föremålet

    Släng inte det skadade föremålet förrän vi kontaktat dig.

  3. Ta fram kvitton och andra handlingar

    Det är bra om du tar fram kvitton, garantibevis, foton eller andra handlingar på föremål du blivit av med eller som är skadat.

  4. Uppgifter om föremålet och nypris

    Ta reda på hur mycket det kostar att köpa nytt likvärdigt föremål idag.

  5. Fota föremålet

    Ta en bild av skadan eller föremålet som gått sönder. Du kan enkelt bifoga bilder när du gör din anmälan.

  6. Ha ditt kontonummer redo

    Fyll i ditt kontonummer direkt för att snabbare få ersättning om din skada är ersättningsbar på försäkringen.

Hur gäller försäkringen?

Läs mer om vad som gäller beroende på vad som hänt med ditt föremål.

Har ett föremål skadats kan du få ersättning om du har en försäkring som heter  Allrisk lösegendom. Försäkringen ersätter skador som orsakats av en plötslig och oförutsedd händelse. Exempelvis om du skulle råka sätta dig på dina glasögon..

Försäkringen gäller inte om mobiltelefonen är trasig på grund av tekniska fel. Då ska du istället vända dig till återförsäljaren.

Har du blivit bestulen till exempel på din mobiltelefon är det viktigt att du först gör en polisanmälan innan du anmäler skadan till oss.

I hemförsäkringens grundskydd finns skydd för stöld, vilket kan hjälpa dig om du blir bestulen på något föremål.

Så räknar vi ut din ersättning

Efter att vi kollat att händelsen du råkat ut för är ersättningsbar räknar vi ut din ersättning.

  1. Vi kontrollerar att dagens nypris stämmer.
  2. Vi tittar på telefonens ålder och gör avdrag för den. Åldersavdraget blir högre ju äldre telefonen är. Vi får då fram ett marknadsvärde på mobiltelefonen.
  3. Vi gör avdrag för självrisken som du har i din försäkring.
  4. Nu har vi fått fram vilken ersättning vi ska betala ut till dig.

Samma process gäller för alla vanliga föremål. Är det föremål som till exempel antikviteter, exklusivare smycken, klockor eller konst så tar vi hjälp av en värderingsman utsedd av svenska handelskammaren. 

Självrisk

Självrisken som gäller är din grundsjälvrisk eller om du har en förhöjd självrisk. Den hittar du i ditt villkor eller försäkringsbrev.

Åldersavdrag

Vi ersätter marknadsvärdet på ditt föremål med hjälp av en tabell. Åldersavdragen skiljer sig beroende på föremål.

För en mobiltelefon får du till exempel full ersättning upp till 6 månader efter du köpt den. Maxersättningen är det du betalade vid inköpet.  

Har du tilläggsförsäkringen Allrisk lösegendom gäller andra värderingsregler för elektronik.

Ersättning i procent av nypriset på skadedagen

Föremål
0-6 mån
6 mån-1 år
1-2 år
2-3 år
3-4 år
4-5 år
5-6 år
6 år och mer
Glasögon
100
95
85
65
50
30
20
20
Skid- och golfutrustning
100
95
85
65
50
40
30
20
Cd-skivor, dvd och tv-spel Cd, dvd och tv-spel
50
50
40
30
20
20
20
20
Mobiltelefoner
100
75
50
30
20
20
20
20
Datorer och surfplattor
100
75
60
45
30
20
20
20
Apparater för bild och ljud
100
80
70
50
30
20
20
20
Kameror och gps
100
80
70
50
30
20
20
20
Kläder och skor
100
80
70
50
30
20
20
20

Andra skador i hemmet eller på dina saker