Vad är ett visselblåsarärende?
För att räknas som ett visselblåsarärende som omfattas av skyddet i visselblåsarlagen krävs att vissa tröskelkrav är uppfyllda. Det är inte alla typer av klagomål eller missnöjen som omfattas, utan endast allvarliga missförhållanden som har ett bredare allmänintresse.
- Det ska handla om lagbrott, oegentligheter eller allvarliga risker. Exempelvis: korruption, överträdelser av Länsförsäkringars uppförandekoder, brott mot arbetsmiljölagstiftningen, mutor och otillåtna förmåner, dataintrång eller allvarliga former av trakasserier och diskriminering.
- Risker förknippade med allmänhetens eller anställdas hälsa och säkerhet.
- Ärendet ska inte bara påverka en enskild individ, utan vara av större betydelse för exempelvis anställda, kunder eller samhället. Det betyder att personliga arbetsrelaterade konflikter och mindre förseelser eller missnöje med en chef normalt inte omfattas av visselblåsarlagen.
Vem kan rapportera?
Visselblåsarkanalen är tillgänglig för medarbetare, konsulter, volontärer, praktikanter, styrelseledamöter, affärspartners, leverantörer, investeringsobjekt och andra som har insyn i vår verksamhet.
Skydd av din identitet och trygghet
Den som rapporterar ett visselblåsarärende enligt visselblåsarlagen är skyddad enligt lag och riskerar inga negativa konsekvenser vid rapportering, så länge informationen inte medvetet är oriktig. Identiteten kommer att hållas konfidentiell om det inte finns en lagstadgad skyldighet att avslöja den. I så fall informeras du i förväg.