Guider & Frågor och svar – Valfrid
Behöver du hjälp med Vattenvakten Valfrid? På den här sidan finns guider och svar på vanliga frågor som hjälper dig att lösa problem med larm, uppkoppling och appen när som helst på dygnet. Längst ner på sidan hittar du också ett kontaktformulär till supporten.
TJÄNSTEN
För att kunna teckna tjänsten krävs att du är kund och har en hemförsäkring för din villa aktiv hos oss. Du behöver därefter boka besiktning av din villa för att se om Valfrid kan installeras.
I tjänsten Valfrid ingår en uppkopplad vattenfelsbrytare (enhet från Tollco eller Quandify) och en uppkopplad vattensensor (från Quandify eller Hiotlabs) samt standardinstallation av en VVS montör. Dessutom ingår appen Fairtrail för att du ska kunna följa dina uppkopplade enheter på distans samt digitala guider för läcksökning och hjälp dygnet runt via vår jour.
Tjänsten Valfrid kostar 99 kr i månaden enligt gällande prislista. Du får upp till 10% rabatt på din villapremie när du tecknar tjänsten. Rabatten gäller dig som är kund och har en hemförsäkring för din villa hos oss. Betalning sker i samband med årsförnyelsen. Uppsägningstid är en (1) månad.Mer information om pris och en just nu extra utökad rabatt kommer i ett separat utskick i samband med din årsförnyelse.
Rabatten på upp till 10% på din villapremie gäller så länge du har tjänsten aktiv och uppkopplad. Den just nu extra utökade rabatten gäller till och med 31/12-2024.
Du som tecknade dig för tjänsten under 2021 eller 2022 har haft ett kostnadsfritt erbjudande fram tills den 31 mars 2023. För att vi ska ha möjlighet att göra tjänsten ännu bättre justerar vi månadskostnaden till 99 kronor i månaden. Du har fortfarande upp till 10% rabatt på din villapremie och just nu även en extra utökad rabatt.
Valfrid är en separat tjänst som inte ingår per automatik utan enbart för de kunder som tecknar avtal, installerar och har Tjänsten aktiv. För att förenkla för dig sker betalningen i samband med årsförnyelsen tillsammans med din försäkring. Du får alltså enbart en faktura från oss. Då försäkringsbrevet har begränsat med information skickar vi även ett separat följebrev om tjänsten Valfrid där det tydligt specificeras pris och rabatt.
Betalning sker i samband med årsförnyelsen av din villahemförsäkring. Betalar du via autogiro eller halvår så fördelas kostnaden utefter vald periodisering. Du får alltså enbart en faktura från oss som inkluderar både din försäkring och tilläggstjänsten Valfrid.
På samma sätt som du betalar din försäkring idag. Alltså via autogiro om du valt det och faktura om du valt det.
Villkoren för din hemförsäkring kommer inte att förändras i samband med att du tecknar tjänsten Valfrid. Du kommer fortfarande att ha samma skydd och ersättning vid skada som tidigare. Däremot får du upp till 10% rabatt på din villapremie om du har tjänsten Valfrid installerad. Rabatten gäller så länge du har tjänsten aktiv och uppkopplad.
Tjänsten Valfrid gäller för den bostad som du själv är bosatt i och har en hemförsäkring för din villa hos oss.
Tjänsten Valfrid installeras i den villabyggnad som du själv är bosatt i. För att det ska vara möjligt att installera tjänsten behöver bostaden finnas registrerad i din lantbruksförsäkring som en villabyggnad. Hör av dig till oss om du har frågor om din försäkring eller vill veta mer om förutsättningarna för att teckna tjänsten.
Det finns flera anledningar varför vi rekommenderar tjänsten: Tjänsten Valfrid är mer än bara en vattenfelsbrytare. Tjänsten inkluderar utöver en uppkopplad vattenfelsbrytare även en uppkopplad vattensensor, app för distansbevakning, digitala hjälpguider och jour via telefon dygnet runt. Vi utför även standardinstallationen hemma hos dig. Vattenfelsbrytaren som ingår i tjänsten är uppkopplad och certifierad. Vi som försäkringsbolag tar hand om dig hela vägen. Vi säkerställer att installationen sker på rätt sätt och i händelse av larm erbjuder vi digitala guider som hjälper dig att hitta den eventuella läckan. Skulle du trots detta behöva ytterligare hjälp finns vi tillgängliga på telefon dygnet runt. Oavsett vad tjänsten Valfrid upptäcker kan du känna dig trygg med att vi finns där som ett stöd för dig.
En vattenskada kan innebära negativa konsekvenser för den som drabbas. I värsta fall kan man behöva flytta ifrån sitt hem under tiden som skadan åtgärdas. Valfrid är en tjänst som hjälper dig att förebygga och begränsa uppkomsten av framtida vattenskador så att du slipper uppleva detta. Din villahemförsäkring finns till om du mot förmodan ändå skulle drabbas av en skada.
Om du flyttar från ett hus där du har tjänsten Valfrid installerad behöver du avsluta tjänsten för ditt gamla boende. Detta gör du enklast genom att maila oss på vattenvakten.stockholm@lansforsakringar.se Därefter kan du teckna ett nytt avtal som gäller för din nya bostad. Eftersom ditt nya boende kan ha andra förutsättningar för installation behöver du följa samma process som första gången och boka en besiktning.
- Kontakta Länsförsäkringar skriftligen för att avsluta tjänsten: vattenvakten.stockholm@lansforsakringar.se
- Säkerställ att vattenflödet i din vattenfelsbrytare är aktiverat (testa att spola i en kran i ditt hem. Kommer vatten ur kranen är vattenflödet aktiverat).
- Stäng av vattenfelsbrytaren genom att dra ur strömkabeln.
- Dubbelkolla att vattnet fortfarande är på, att det kommer vatten ur kranen.
- Radera appen Fairtrail Home.
Ja vi avinstallerar inte vattenfelsbrytaren. Se mer info om avslut av tjänst i allmänna villkor för Valfrid. Om du säger upp tjänsten Valfrid för att du flyttar ifrån huset så kan nästa husägare enkelt aktivera tjänsten och teckna en giltig villa/villahemförsäkring.
APPEN
För att du ska kunna tillgodogöra dig Tjänsten krävs att du laddar ner appen Fairtrail via App Store eller Google Play (finns för iOS och Android). Sedan loggar du in på ditt användarkonto knutet till Tjänsten. Du ansvarar själv för att appen är uppdaterad. Appguide
Din vattenkonsumtion kan förändras under året. Du kanske konsumerar mer vatten under sommaren när du fyller en pool eller vattnar i trädgården. För att undvika upprepade larm och avstängningar vid fel tillfälle rekommenderar vi att anpassa dina gränsvärden direkt i appen.
Se Appguiden
I dagsläget är det endast möjligt att koppla upp en vattensensor till appen men vi hoppas på sikt kunna erbjuda möjligheten att koppla upp ytterligare sensorer till tjänsten.
Ja detta är möjligt. Följ nedan steg för att lägga till fler;
- Den nya användaren behöver ladda ner och registrera appen Fairtrail via App Store eller Google Play (finns för iOS och Android).
- Välj Produkter och klicka på Vattenfelsbrytare.
- Scrolla ner på sidan och klicka på
- För att starta delning klicka på det röda pluset längst ner till höger.
- Klicka på dela till vän och skriv in mobilnumret till personen.
- Avsluta med att klicka på Dela till vän.
ENHETERNA
(Tollco, Quandify, Hiotlabs)
Vattenvakten består av följande enheter, vattenfelsbrytare inklusive sändarsystem och vattensensor. Enheterna levereras av Polygon Hiotlabs AB. Vattenfelsbrytaren som ingår är antingen av märket Quandify cubicSecure eller Tollco Waterfuse Guard. Vattensensorer som ingår är antingen av märket Hiotlabs Aqsense eller Quandify CubicDetector.
En vattenfelsbrytare mäter bland annat flöde, tryck och temperatur och kan på så sätt upptäcka och larma vid onormal vattenaktivitet. Vattenfelsbrytaren övervakar ditt rörsystem dygnet runt och om ett plötsligt läckage uppstår stänger vattenfelsbrytaren av det inkommande vattnet för att förhindra en vattenskada. Dessutom testar enheten automatiskt om ledningssystemet är tätt för att tidigt upptäcka även små läckage.
Vattensensor mäter både fukt och temperatur samt reagerar vid kontakt med vatten. Den känner därför av om luftfuktigheten i utrymmet där den är placerad stiger eller om det droppar vatten direkt på sensorn. Om fuktnivåerna stiger varnar sensorn. Om sensorn kommer i direkt kontakt med vatten signalerar den till vattenfelsbrytaren som stänger av det inkommande vattnet.
I dagsläget ingår endast en vattenfelsbrytare och en vattensensor i Vattenvakten Valfrid men på sikt hoppas vi kunna erbjuda möjligheten att koppla upp ytterligare sensorer till tjänsten. När våra besiktningsmän är på plats i ditt hus för en skadeförebyggande besiktning kan du också få tips om andra sensorer och vilken placering av ytterligare sensorer som skulle vara bra i just ditt hus, exempelvis för att tidigt upptäcka fukt i källare eller på vinden.
Ja vi avinstallerar inte vattenfelsbrytaren. Se mer info om avslut av tjänst i allmänna villkor för Valfrid. Om du säger upp tjänsten Valfrid för att du flyttar ifrån huset så kan nästa husägare enkelt aktivera tjänsten och teckna en giltig hemförsäkring för villan..
INSTALLATION
Innan du kan boka tid för installation behöver vi göra en skadeförebyggande besiktning och hjälpa dig att ta bilder på din installationsplats, det vill säga bild på platsen för ditt inkommande vatten. Boka besiktning via att ringa oss 08-562 830 00.
Vattenfelsbrytaren installeras i direkt anslutning till vattenmätaren på det inkommande vattnet och vattensensorn placeras lokalt under diskbänken. Bägge enheter installeras av certifierad VVS-montör, på uppdrag av dig. Vattnet behöver stängas av under tiden installationen pågår. Installationen beräknas ta cirka 1 timme. Viktigt är att du förbereder ditt besök med att ladda ner Appen Polygon Home
Alla installationsuppdrag bedöms utifrån den omfattning av material och arbete som behövs för att genomföra installationen. Det är besiktningsmannen tillsammans med VVS-montörer som utvärderar huruvida din installationsplats uppfyller kraven för installation av vattenfelsbrytaren eller ej. En standardinstallation är det enklaste installationsförfarande där grundförutsättningarna för en installation är uppfyllda.
Grundförutsättningar för standardinstallation:
- Tjänsten och uppkopplingen av enheter fungerar endast under förutsättning att du har nödvändig uppkoppling med bredband och/eller mobilnät
- Möjlighet att stänga av inkommande vatten och att installationsplatsen är inomhus eller har en temperatur som aldrig understiger 0 grader
- Det behöver finnas ett minst 20 cm rakt rör på bägge sidor om vattenmätaren och rören ska vara enkla att komma åt
- Eluttag i anslutning till rörsystemet. (alt. att det finns möjlighet att dra förlängningssladd)
- Rören ska vara av koppar och ha dimensionerna DN22, DN28 eller DN35
- Asbest får ej förekomma.
Om installationsplatsen uppfyller samtliga krav ovan klassas detta som en standardinstallation. I det fall att extra åtgärder är nödvändiga för att en installation av Vattenvakten Valfrid ska vara möjlig får du som kund själv ta ställning till detta och kostnaden innan arbetet påbörjas. Väljer du att godkänna kostnaden kommer vi att fortsätta installationen enligt plan. Tackar du nej så avslutas tjänsten innan installationen påbörjats. Normalt kostnadsintervall för icke-standardinstallation: 500-3500 kr. (ROT-avdrag är tillämpat).
Kompletterande uppgifter efter signerat avtal: Efter att du har signerat avtalet behöver besiktningsmannen ta en bild på installationsplatsen hemma hos dig samt ställa några frågor gällande platsen. Därefter skapas ett uppdrag till VVS-installatören som kontaktar dig för att boka in installationen.
Ja, någon i hushållet behöver vara hemma under installationen.
Alla typer av rörinstallationer innebär en viss påfrestning på ett rörsystem. De allra flesta system klarar detta utmärkt men om rören är väldigt gamla kan en installation göra så att ett redan svagt rör ger efter och börjar läcka. Är rören över 30 år gamla räknas de som avskrivna och förbrukade och därför ersätts de inte av din försäkring utan är något du själv får bekosta. Trots denna risk är det på just gamla rörsystem som Vattenvakten Valfrid kan få bäst effekt – ofta är det bara en tidsfråga innan dolda smygläckage uppstår och med Vattenvakten Valfrid kan dessa upptäckas och förhindras i god tid.
LARM, LÄCKSÖKNING OCH OFFLINE
Läckage: Läckande säkerhetsventil vid varmvattenberedaren, läckande kran eller toalett, dolt läckage innanför väggar, läckage vid skarvar och kopplingar.
Mänsklig faktor: Bevattning av trädgård, fyllt pool/badkar, glömt att stänga av kran eller flera och långa duschar.
Om du får ett larm är det viktigt att du försöker identifiera orsaken till detta för att undvika att en skada uppstår. Med hjälp av läcksökningsguiden i appen kan du själv göra en första kontroll hemma. Om du vet orsaken till larmet kan du stänga det i appen. Vi har tagit fram en guide för att ge dig vägledning dygnet runt i Larmguiden Tollco samt Larmguiden Quandify. Kontakta oss via vattenvakten.stockholm@lansforsakringar.se vid hjälp eller frågor om ditt larm.
Ja kontakta oss via vattenvakten.stockholm@lansforsakringar.se så hjälper vi dig.
Det kan finnas flera orsaker till att din sensor hamnat i offline-läge och inte rapporterat in sina värden. Att sensorn är offline är i sig inget kritiskt men om sensorn varit utan uppkoppling en längre period är det bra att få den online igen. Vi har tagit fram guider för att ge dig vägledning dygnet runt i hur du kan få din sensor online igen – Ominstallation sensor Aqsense eller Ominstallation sensor CubicDetector. Om du har Tollcos vattenfelsbrytare och din sensor är av märket Hiotlabs Aqsense och din sensor ofta går offline kan det vara bra att koppla upp den mot ditt hemma-WiFi istället för LTE-stickan/uppkoppling via vattenfelsbrytaren. Det gör du genom en ominstallation, följ guiden ominstallation Ominstallation sensor Aqsense.
Det kan finnas flera orsaker till att din vattenfelsbrytare hamnat i offline-läge. Att vattenfelsbrytaren är offline påverkar inte funktionaliteten. Vid läckage stängs vattnet av som vanligt givet att du inte ignorerat gränsvärden. Det är viktigt att försöka få enheten uppkopplad igen. När den är online lyser link-lampan grönt på Tollcos centralenhet. Vi har tagit fram en guide för att ge dig vägledning dygnet runt i hur du får din vattenfelsbrytare online igen
Vattenfelsbrytare i offlineläge Tollco
Vattenfelsbrytare i offlineläge Quandify
Ominstallation av vattenfelsbrytare Tollco
Ominstallation av vattenfelsbrytare Quandify
Om vattenfelsbrytaren låter utan att du har fått något larm rekommenderar vi att starta om den. Dra ut strömkabeln till centralenheten och vänta ca 5 sekunder innan strömkabeln sätts tillbaka. Om den fortfarande låter efter det ber vi dig att kontrollera dina gränsvärden på förbrukning av vatten innan varning och/eller larm. Om detta inte löser problemet kan du alltid kontakta oss.